Een trailer als bouwpakket

RRF_ZB_dekraker_cover2

Tekst: Liesbet Mallekoote | Fotografie: Ruden Riemens

Wat doe je, als je als trailerbouwer ziet hoe de Europese markt steeds meer naar het oosten verschuift? Een fabriek opzetten in Turkije? Kraker Trailers uit Axel koos een andere optie en ontwikkelde een innovatieve productielijn, waarmee trailers als bouwpakket worden vervoerd. “Zo houden wij de knowhow in eigen huis en is de kwaliteit gegarandeerd.”

Tot 1989 lag het centrum van de wereld in West-Europa, maar sinds de val van de muur ziet Jan de Kraker, directeur van Kraker Trailers, de as verschuiven richting Berlijn, Wenen en Ankara. “Daar is nog groei te behalen”, zegt De Kraker. Op dit moment bouwt zijn bedrijf zo’n 520 trailers per jaar, zo’n 10 procent van de Europese markt. De marge per trailer gaat steeds verder omlaag, dus De Kraker wil graag uitbreiden. “Naar verwachting kunnen we binnen Europa nog 300 stuks groeien en buiten Europa 700. Die kunnen we niet in de bestaande fabriek maken, maar we hadden nog ruimte om uit te breiden.”

Naast de bestaande fabriek is een nieuwe hal verrezen, waar in het diepste geheim is gewerkt aan een innovatief ontwerp: Een trailer die in onderdelen wordt vervoerd en op de plaats van bestemming in elkaar wordt geschroefd. En die bovendien lichter, sterker en kosten-efficiënter is dan een traditionele trailer. De Kraker: “We hebben gewerkt als een autofabrikant, door prototypen te bouwen, te testen en aan te passen. We hebben een prototype laten rondrijden op een testcircuit in Engeland, met kasseien, zandwegen en slecht wegdek. Daarnaast hebben we een deel van de constructie dag en nacht laten draaien in een laboratorium, om te onderzoeken hoe de naden en bouten het hielden ten opzichte van de traditionele constructie.”

Omdat het ontwerp vanaf nul is ontwikkeld, konden alle mogelijke wensen en eisen worden meegenomen. Als ze de test doorstonden, werden ze in het ontwerp opgenomen. “Zo heeft deze trailer een chassis waaronder we elk willekeurig stel assen kunnen monteren.” Omdat de trailers in delen worden opgeleverd (wanden, onderstel en vloer), kunnen ze over de hele wereld worden vervoerd. “Er passen er twee in een trailer, dus kun je er in één keer drie transporteren. In een container passen er vier, dus ze kunnen ook over water worden vervoerd.” Omdat de trailer op de plaats van bestemming moet worden gemonteerd, moet er ter plekke een deskundig team zitten. “Daarvoor zoeken we op dit moment partijen om joint ventures mee aan te gaan.”

Het ontwikkelen van een nieuwe trailer is een ingewikkeld en kostbaar proces, dat De Kraker uit eigen middelen heeft gefinancierd. Toch had het voor hem de voorkeur boven het bouwen van een fabriek in Oost-Europa. “Op deze manier houden we de kennis in huis. Door het proces te automatiseren, kunnen we bovendien zeer efficiënt werken en de kwaliteit garanderen die we gewend zijn.”

Kraker Trailers heeft een aantal partners in dit proces, waaronder De Muynck Techniek uit Borsele en Feyter Industrial Services uit Terneuzen. “Hoewel de trailer met bouten in elkaar wordt gezet, zit er nog een hoop laswerk in”, zegt directeur Paul Verdurmen van Feyter Industrial Services. “De wanden van de trailer zijn opgebouwd uit segmenten, die nauwkeurig moeten worden gepositioneerd, waarna ze  aan elkaar en aan een onder- en boven-profiel moeten worden gelast. Het hele proces van samenstellen en lassen wilden we zoveel mogelijk automatiseren en daarvoor hebben we een las-robot ontwikkeld.”

De ontwikkelaars stonden daarbij voor een aantal uitdagingen. De trailerwanden hebben een grote diversiteit aan afmetingen en coniciteit. Het positioneren van het onderprofiel op de segmenten is vanwege deze toleranties een lastige klus. “Na veel engineeringswerk zijn we uitgekomen op een machine met een robot die de segmenten oppakt, positioneert en vastklikt, totdat de hele wand is opgebouwd. Vervolgens gaat er een las-robot overheen, die met behulp van een laser zelf de lasnaad opzoekt. Als de hele wand is gelast, wordt die door een keermachine omgedraaid, waarna de andere kant wordt gelast. Intussen worden alweer de segmenten voor de tweede wand in elkaar geklikt.”

Voor het spuiten van de trailer-onderdelen is Kraker Trailers een joint venture aangegaan met De Muynck Techniek, die al ruim 15 jaar trailers spuit voor De Kraker. Voor de nieuwe trailerlijn RRF_ZB_dekraker01heeft De Muynck een spuitsysteem ontwikkeld, dat perfect past in de fabriekslijn van De Kraker. Directeur Jan de Muynck: “De spuiterij is grotendeels geautomatiseerd, zodat het een zeer milieu- en mensvriendelijke werkomgeving is.”

Voordat de wanden van de trailers in elkaar worden gelast, worden de segmenten geschuurd door een schuurmachine. Als de wanden in elkaar zijn gezet, worden ze in een railsysteem gehangen en krijgen ze een chemische voorbehandeling. “Vanwege de milieueisen worden verven steeds schraler: bepaalde bestanddelen zijn al verboden. Daardoor wordt het moeilijker om aluminium goed te spuiten. Dat kun je oplossen door de platen te behandelen met beits: dat is een chemisch proces dat de vervuiling uit het aluminium wast. Het passiveren zorgt voor een betere hechting van de verf en voorkomt corrosie.”

2 april open dag

Als de wanden zijn voor-behandeld, worden ze in de primer en de lak gespoten. “Door bestaande processen te combineren, hebben we een nieuw proces ontwikkeld waarmee we zijn voorbereid op de toekomst. Als de lijn straks goed draait, kunnen we in een beheersbaar proces in 12 uur alle onderdelen spuiten, normaal doen we over een hele trailer 20 uur.”

De drie ondernemers presenteren de nieuwe productielijn op 2 april tijdens de open dag bij Kraker Trailers. Trots op wat ze samen hebben ontwikkeld: “Dit is een perfect voorbeeld van partnership in de regio.”

 

 

Kraker Trailers BV

Vaartwijk 7

4571 SV Axel

T. 0115-561740

www.krakertrailers.eu

Feyter Group

Mr. Fj. J. Haarmanweg 7

4538 AM Terneuzen

T. 0115-6413210

www.feyter.com

AMZ / De Muynck Techniek

Quistenburg 8

4454 PZ Borssele

T. 0113-351551

www.amz.nl

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *