Laat het Startersnetwerk voor je werken

DSC_3654

Tekst: Caroline Houmes | Fotografie: Jan Bos

Het Zeeuwse Startersnetwerk van Zeeland Business is dé ontmoetingsplaats voor starters. Op woensdag 9 december kwam het Startersnetwerk bijeen in Dok41 in Vlissingen. Het thema van deze avond was ‘Klanten vinden, binden en behouden’. Arne Hulstein daagde de aanwezigen uit om effectief te netwerken. zodoende deed iedereen niet alleen kennis, maar ook nieuwe contacten op. 

Zeeland Business organiseert het Startersnetwerk in samenwerking met de Zeeuwse Rabobanken en de Zeeuwse KVK.

Kennissessies

Voor de netwerkavond in Vlissingen was een aantal interessante sprekers uitgenodigd. Zo gingen Sonja Kik en Rachel Blok van Zwaartekracht tijdens hun kennissessie in op het thema: Klanten vinden. Hun advies is onder andere: achterhaal je ideale, natuurlijke klant, creëer contactkansen (netwerken!) en zorg dat je gevonden wordt. Frits Hollander van La Scoperta nam de volgende uitdaging voor zijn rekening: het binden van klanten. Of, zoals hij zelf zei: Wat heb je meer nodig dan een product/dienst en een KvK-nummer? Hiervoor ging hij in op verschillende succesfactoren en de noodzaak inzicht te hebben in je eigen competenties.

Prikkelende vragen

Tot slot prikkelde Marjon de Wilde van MN2B de aanwezige starters met vragen rondom het behouden van klanten. Wat doe je als een klant na één opdracht weer teruggaat naar zijn oude leverancier? Hoe reageer je als iemand je prijs te hoog vindt? Zij kwam met praktische tips die duidelijk tal van ogen openden. De inspiratie deze avond kwam van Jenny Crone. Zij vertelde over haar jaren als directeur van metaalbedrijf W.K. Crone B.V. het bedrijf van haar vader, waar zij vrijwel zonder voorbereiding in stapte en, ondanks de crisis, uitbouwde tot een miljoenenbedrijf. Haar belangrijkste advies: kies een koers en hou daar minstens twee jaar aan vast.

Effectief netwerken

arne
Arne Hulstein

Effectief netwerken is een terugkerend programmaonderdeel waarvoor Arne Hulstein van de BusinessFabriek verantwoordelijk is. Hij hamert er steevast op dat de mensen in het netwerk niet direct werk opleveren, maar wel kennis, ervaring en mogelijk nieuwe contacten. Zelf is Arne ondernemer en netwerker pur sang. Met zijn bedrijf de BusinessFabriek helpt hij ondernemers vooruit. Dat kan al met een aantrekkelijk startpakket. “Ik geloof in de kracht van kennisdelen. Zo bouw je aan langdurige relaties. Een eerste gesprek bij ons duurt een uur. Maar hebben we langer nodig, geen probleem! De relatie is belangrijker dan die 60 minuten. Mijn advies aan starters is: durf te vragen. Ervaren ondernemers vertellen graag over hun ervaringen. Profiteer daarvan!”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *