Lage olieprijs: Een zegen of een vloek

Naamloos
Paul Verdurmen

Tekst: Caroline Houmes | Fotografie: Jan de Carpentier

De olieprijs is sinds de zomer van 2014 flink gekelderd. Een dalende vraag en een groot aanbod zorgen voor laagterecords. Een lage olieprijs is voor sommigen gunstig. Consumenten zijn bijvoorbeeld een stuk goedkoper uit wanneer zij moeten tanken. Dat geldt ook voor bedrijven die veel brandstofrekeningen binnenkrijgen. Hoe ervaren Zeeuwse bedrijven deze ontwikkelingen op het wereldtoneel?

In november 2014 maakt de Organisatie van Olie Exporterende Landen (OPEC) bekend dat zij de olieproductie niet verlagen. Dit hoewel de olieprijs op dat moment al een forse daling heeft ingezet. Productieverlaging zorgt normaal gezien voor een prijsstijging omdat het product schaarser wordt. De reden voor dit besluit ligt in de Verenigde Staten. Daar zorgt de sterke opkomst van schaliegas en -olie voor de hoogste productieniveaus in jaren. OPEC-landen zien dit als een bedreiging. Ze willen geen marktaandeel prijsgeven door de productie te verlagen. Bovendien hoopt OPEC dat door de lage olieprijs de Amerikaanse schaliegasproducenten uit de markt worden geprijsd. De productie van schaliegas en -olie is namelijk een stuk duurder dan het oppompen van olie. Toch blijft in de VS blijft de productie vooralsnog ongekend hoog. Daar komt bij dat ook Iran weer olie mag exporteren.

Marges onder druk


Paul Verdurmen, directeur van Feyter Industrial Services geeft aan dat deze internationale ontwikkelingen steeds lastiger te volgen en te duiden zijn. Feyter Industrial Services onderhoudt, repareert, modificeert en ontwikkelt machines, machineonderdelen en apparaten. “We hebben een groot aantal internationale klanten. Om die reden probeer ik de ontwikkelingen op de wereldmarkt zo goed mogelijk bij te houden, maar dat is lastig, er speelt zoveel en de wereld verandert heel snel.” Bij een dochteronderneming ziet Paul duidelijk de gevolgen van de lage olieprijs. “De klanten van Thermosan Engineering leveren onder andere aan de offshore en petrochemie. Ik zie in die hoek dat omzet en marges onder druk staan. Anderzijds hebben we ook klanten in de chemie en daar gaat het goed, ook vanwege de lage olieprijs. Overall vind ik dat de prijs best iets omhoog kan. Dat is volgens mij een gezondere basis en biedt weer ruimte voor vormen van biobrandstof.”

Scherp offreren


BOW terminal-2141Bij Bow Terminal in Vlissingen vindt de managing director de lage olieprijs zowel een zegen als een vloek. Bow Terminal is gespecialiseerd in de op- en overslag van zware goederen en is met name actief in olie en gas, offshore- en windenergie, heavy lift en decommissioning. Ludolf Reijntjes, managing director: “We zijn een logistieke dienstverlener en beschikken over een terminal van 25 hectare en 525 meter kade. Wat betreft de markt voor olie en gas signaleer ik dat veel lopende aanvragen worden uitgesteld. We hadden gehoopt deze markt te kunnen bedienen dit jaar, maar, los van enkele lopende projecten, zit hier een duidelijke rem op. Op het gebied van windenergie zijn er berichten dat Nederland achterloopt qua groene energie vergeleken met andere landen in West-Europa. Er komt een inhaalslag, met een park bij Borsele bijvoorbeeld. Daar zullen we als Bow Terminal ongetwijfeld een graantje van mee pikken. Daarbij is er in toenemende mate aandacht voor de kosten. Het is voor ons zaak om scherp te offreren en de operationele kosten zo laag mogelijk te houden.”

Decommissioning


Een andere activiteit waar Reijntjes veel van verwacht is decommissioning, of wel het ontmantelen van offshore installaties. “We hebben de kade en de terminal om dergelijke installaties te ontvangen. Sloopbedrijven kunnen dan vervolgens aan de slag gaan met het ontmantelen. Hoewel oliemaatschappijen de plicht hebben om dit na een aantal jaren te doen en dit ook interessant is vanwege de lage olieprijs, signaleer ik dat de olieprijs inmiddels zo laag is dat er andere overwegingen gaan spelen. Hoewel hiervoor geld gereserveerd is, stellen bedrijven het mogelijk uit. Zo houden ze hun cashflow enigszins op peil. Maar dit is uitstel, de verwachting is dat er binnen nu en 5 jaar een boost komt en dan is Bow Terminal daar optimaal voor uitgerust.”

Half-afzinkbare kraanschepen 


Marcella Croes-2120 kopieOOS International BV biedt een grote verscheidenheid aan ondersteunende offshore en maritieme diensten, waarvan de inzet van semi-submersibles (half-afzinkbare) kraanschepen het meest tot de verbeelding spreekt. Deze schepen worden onder meer gebruikt voor onderhoud aan olie- en gasproductieplatforms die op zee staan. OOS International BV heeft uitgekiende en unieke nieuwe concepten ontwikkeld om oude productieplatformen op te ruimen en grote windmolens op zee te plaatsen, tegen relatief lage kosten. Er zijn twee van deze kraanschepen voor de kust van Brazilië werkzaam, als onderdeel van een grote order van het wereldbekende Braziliaanse oliebedrijf Petrobras, waarmee OOS inmiddels een uitstekende samenwerking heeft. Marcella Croes, Business Development, over de gevolgen van de lage olieprijs: “De lage olieprijs heeft onze bedrijfsvoering tot op heden nog niet beïnvloed. Onze twee semi-submersible schepen, de OOS Prometheus en de OOS Gretha, worden sinds 2014 ingehuurd voor een lange termijn charter door onze eindklant Petrobras. Deze contracten lopen door tot 2018, en wij hebben de voorzichtige verwachting dat de optie voor een 2e termijn van 4 jaar tot 2022 gelicht gaat worden.” Ook over de toekomst is zij positief gestemd. “Wij bekijken op dit moment de toekomst en onze uitbreidingsmogelijkheden nog optimistisch. We onderzoeken verschillende nieuwe projecten in verschillende offshore sectoren. Het feit dat onze huidige vloot onder contract staat en we een bezettingsgraad hebben van 100% geeft ons voorlopig de rust om zorgvuldig, weloverwogen en goed doordacht beslissingen te maken en ons met een klein maar erg enthousiast team voor te bereiden op de toekomst.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *