Landelijk krimpt Zeeuwse economie het meest

Wendbaar en innovatief de crisis door

“Ondernemers zijn vaak eigenwijs. Dat waardeer ik. Ondernemers met die eigenschap hebben meer kans om de crisis door te komen. Wees wendbaar, want ook in economisch mindere tijden liggen er kansen.”   

Frank Capel is ruim een jaar directeur van Rabobank Oosterschelde. Hij geniet van zijn werk in Zeeland. “Het is mooie provincie, met enorm veel kansen. De laatste maanden haal ik veel energie uit de contacten met ondernemers die vooruit willen gaan. De horecaondernemer die succesvol is gaan bezorgen bijvoorbeeld, of de machinebouwer die een succesvolle innovatie introduceert.”

Young professionals
Het is Frank een doorn in het oog, de Zeeuwse bescheidenheid mag wat hem betreft direct over boord: Ondernemers moeten veel duidelijker van zichzelf laten horen en daarbij heeft de provincie ook een taak. “Er wordt nu teveelingezet op toerisme en recreatie. De boodschap vanuit de provincie mag én moet veel breder worden. We hebben hier een fantastische woonomgeving met tal van bijzondere bedrijven. Daarmee hebben we een goed verhaal om young professionals te enthousiasmeren om zich hier te vestigen.”

Krimp
De economische outlook van Rabobank komt momenteel uit op een landelijke krimp van 5,2%. De provincie Zeeland steekt daar in deze cijfers ongunstig bij af, met een verwachte krimp van 6,1%.

De oorzaak is volgens Frank enerzijds de sterke invloed van horeca en toerisme, maar ook een te smal economisch kader. “Gezien het belang denk ik dat we alles op alles moeten zetten om de sector horeca en toerisme in de benen te houden. De sector food en agro doet het goed, maar zal zich moeten aanpassen aan veranderende omstandigheden, zoals de problematiek rondom zoet water. Daar is hulp bij nodig. Tot slot houd ik een vurig pleidooi voor innovatie. Een mooi voorbeeld is het rijtje bedrijven dat je ziet als je de Zeelandbrug afkomt bij Zierikzee: Omoda, Saman en YourSurprise. Dat kopiëren kan niet, maar het zijn bedrijven van de toekomst, waarvan we er in Zeeland meer moeten krijgen.”

Redactie: Caroline Houmes
Bron: Zeeland Business magazine 3 – 2020 | 25-11-2020

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *