Column: Lastige klus

 

Steeds meer mensen verkeren in een ‘problematische schuldsituatie’. Gevolg daarvan is een toename van het aantal wettelijke schuldsaneringen. Fijn voor degenen met schulden, vervelend voor degenen die geld moeten krijgen. Voor de eerste groep wordt veel geregeld. Voor de laatste niets. En dat doet soms pijn. Bijvoorbeeld voor een (kleine) ondernemer.

Een garagehouder gaf mij onlangs ter incasso een door Meneer X niet betaalde nota van € 654,00. Kort daarna kreeg ik een brief van een schuldsaneerder.

Verkorte inhoud:

“Meneer X heeft een schuldenpakket van € 229.000,00. Er zijn 35 schuldeisers. Van de totale schuld kan 5,5% tegen finale kwijting worden aangeboden. Voor uw klant betekent dit € 35,97. Hij krijgt dit bedrag over 3 jaar na afloop van de termijn van schuldsanering. Wij verzoeken u er bij uw klant op aan te dringen hiermee akkoord te gaan.”

Het heeft weinig zin om je af te vragen hoe iemand aan 35 onbetaalde schuldeisers komt. Opmerkelijk is het wel. Net als de (verkorte) reactie van de garagist: “Denk je …(piep)… dat ik gek ben? Meneer X rijdt nog gewoon in die auto rond. Reparatie is pas paar maanden geleden gedaan, toen wist ie dus….(piep – piep)… al dat ie niet kon betalen.”

De garagist’ rechtsgevoel zei: niet akkoord gaan. Het hielp weinig. De rechter dwong hem akkoord te gaan. Kan dat dan? Jazeker.

Gelukkig dat de meeste incasso-opdrachten wel een goede afloop hebben. Maar de garagist uitleggen dat Meneer X geheel legaal € 618,03 (= 94,5%) niet hoeft te betalen, was een lastige klus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *