Maak je merk sterk!

IMG_5175
Jan Hart

Tekst: Marjolijn Bergmann | Fotografie: Amanda van Opstal

Een bedrijf starten is een proces waar veel bij komt kijken. Een bijzonder moment is het verzinnen van je bedrijfsnaam. Maar vóór je die naam gaat lanceren is het goed om te controleren of die naam al bestaat en je merk daarna goed te beschermen!

“Je merk is vaak de belangrijkste communicatie-uiting”, aldus Jan Hart. Hij is voorlichter bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). “Het goed in de markt zetten van je merk kost een hoop energie en geld. Dan is het jammer als je het niet goed beschermt met een registratie. Een handelsnaamregistratie bij de KvK beschermt je alleen in het gebied waar jij actief bent. Dus in een ander deel van Nederland kan iemand jouw naam gebruiken zonder dat je daartegen kunt optreden. Met een merkregistratie ben je beschermd in de hele Benelux. En een logo is alleen te beschermen met een merkregistratie.”

Controleren

“Een starter kan gratis in ons register kijken of het merk al is geregistreerd”, vervolgt Jan. “Maar het register vindt alleen identieke merken aan jouw zoekopdracht. Mijn tip: zoek dus ook op variaties, want een bijna identiek merk kan ook een bezwaar zijn. Controleer daarnaast het register van de KvK en van domeinnamen.”

Sterk merk

Wat is nou een sterk merk? “Een belangrijke wettelijke voorwaarde is dat je merk niet beschrijvend is”, legt Jan uit, “zoals ‘fietsmagazine’ voor een fietsblad of ‘superfresh’ voor voedingsmiddelen. En dat het niet onderscheidend of misleidend is. Bij twijfel kun je contact met ons opnemen over de haalbaarheid van je merkregistratie. Want bij een weigering krijg je de depotkosten niet retour.”

Woord en beeld

“Een merk kan een aantal vormen hebben. Meestal is een merk een woordmerk, een logo of een combinatie van deze twee. Maar een vorm (mits niet functioneel) kan ook een merk zijn, net als een kleur (alleen als je kunt aantonen dat de consument in de Benelux deze kleur als jouw merk ziet) of een klankmerk (alleen in een notenbalk weergegeven).”

Tip

Tot slot heeft Jan Hart nog een paar tips: “Het bedenken van een merknaam is niet eenvoudig. Hoewel je merk niet beschrijvend mag zijn, probeer je in je merknaam toch iets te zeggen over jouw denk- en werkwijze. Eventueel doe je dit in een subtitel onder je merk. En zorg dat je merk toekomstproof is en je doelgroep aanspreekt.”

Meer informatie over het registreren van je merk bij het BBIE vind je elders in deze Starterskrant!

Infographic Start met een merk NL-page-001

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *