Marktanalyse

Een fysieke winkel begin je zelden direct naast je concurrent. Al helemaal niet met hetzelfde assortiment, dezelfde prijs en dezelfde service. Maar hoe zit dat dan online, waar je continu met jouw concurrenten moet strijden om dezelfde plek in de ‘schappen’?

Ook online wil je jezelf onderscheiden. En het beter doen dan je concurrent. Daarvoor moet je wel eerst je markt analyseren. Je concurrenten onderzoeken en voorblijven. Jouw doelgroepen kennen en slim inspelen op hun behoefte. Marktkansen ontdekken en maximaal benutten. Je USP’s bepalen.

Een goede marketingstrategie begint met een messcherpe marktanalyse. Samen met jou analyseren en onderzoeken we jouw markt, branche en segment. Dit doen we tot in de kleinste details. Jouw concurrenten? Die nemen we uitgebreid onder de loep. We doen onderzoek naar trends binnen jouw markt. En we bepalen jouw huidige marktpositie. Net zo belangrijk: de positie die je wilt verkrijgen. Zo weet je exact hoe je daar kunt komen.

In een marktanalyse kunnen wij de volgende onderzoeken uiteenzetten:

Branche
Branches zijn altijd in beweging. Ook binnen jouw sector wordt er continu ontwikkeld en vernieuwd. Hoe staat het er in jouw branche voor? Wat gebeurt er op het gebied van productinnovaties? Hoe zit het met nieuwe dienstverleningen? Wat zijn de ontwikkelingen in jouw branche? En welke risico’s zitten eraan vast? Met een uitgebreid brancheonderzoek gaan we al deze vragen beantwoorden.

Concurrentie
Om je concurrent te kunnen overtreffen, moet je goed weten wat deze precies doet. We volgen je concurrentie op de voet en kijken hoe zij hun online succes behalen. Hoe doen zij het online? Wat doen zij goed en wat kan er beter? Wat kan er anders? Waar liggen de kansen, mogelijkheden en risico’s? Dat – en nog veel meer – komt naar voren uit jouw marktanalyse.

Marktkansen in een veranderende digitale wereld
Algoritmes veranderen continu. Online trends schieten als wortels uit de grond. Campagne- en advertentiemogelijkheden groeien als kool. En social media? Was Instagram gisteren nog ‘hot’, vandaag is het Tiktok. En wat wordt het morgen? Ons onderzoek legt ook de kansen binnen jouw markt bloot. Wij houden voor jouw de online markt voortdurend in de gaten. We signaleren marktkansen en bedreigingen. We onderzoeken welke digitale trends en ontwikkelingen voor jouw merk werken. En welke je aan je voorbij kunt laten gaan.

Unique Selling Points
Met welke Unique Selling Points (USP’s) kun jij je onderscheiden van de rest? Met een revolutionaire oplossing, speciale kennis, een zo persoonlijk mogelijke klantervaring of unieke service? Wat kun je doen om binnen jouw branche, jouw online segment, dat verschil te maken? Met jouw marktanalyse geven we je alle inzichten die je nodig hebt. En we bepalen samen jouw USP’s. Zodat we deze optimaal kunnen inzetten. Voor een ijzersterke, onderscheidende en duidelijk herkenbare merkpositionering. That will keep you top-of-mind!