“Meedoen gaf een fanatiek wij-gevoel”

Familiebedrijf van het jaar 2018

Er was vooraf wat twijfel of ze mee zouden doen, maar gaandeweg de verkiezing van het Zeeuwse Familiebedrijf van het Jaar, werd het steeds leuker. TMC Wonen, de winnaar van vorig jaar, staat sindsdien goed in de kijker, zegt Aart-Jan Witte: “En dat heeft interessante gevolgen gehad.”

De voorbereiding, de jury-presentatie en het stemmen werven kosten tijd en die moet je wel willen investeren. Maar eenmaal in de top-3 werd het supergaaf, zegt Aart-Jan. “Het wedstrijdelement is erg leuk: iedereen ging stemmen verzamelen, je kunt telkens opnieuw het verhaal achter TMC vertellen en er ontstaat een fanatiek wij-gevoel.”

Toen de verkiezingsavond naderde, was Aart-Jan nog niet overtuigd van de winst. “De twee andere genomineerden hebben ook een mooie geschiedenis en een trouwe achterban, dus de zenuwen namen toe. Toen we werden uitgeroepen tot winnaar, was dat een hele ontlading.”

Aart-Jan werd verrast door de hoeveelheid aandacht die daarop volgde. “We hadden de weken erna de vriezer vol met taarten die werden opgestuurd. Overal stonden bloemen van bedrijven uit de omgeving en we kregen een hoop gratis publiciteit. Dat maakte ons extra trots op ons bedrijf en op elkaar: wat wij samen doen, kan kennelijk een prijs opleveren!”

Kort na de verkiezing volgde de Contacta, waar TMC Wonen een nieuwe lijn projectmeubilair presenteerde. “De verkiezing was een mooie gespreksopener. En inmiddels zijn we regelmatig uitgenodigd om te spreken op netwerkbijeenkomsten. Het is moeilijk te zeggen hoeveel het heeft opgeleverd, maar door die verkiezing staan we sneller in de kijker.”

TMC Wonen droeg het label ‘familiebedrijf’ eerder nooit zo uit. “Door de aanloop naar de verkiezing zijn we er bewuster van geworden en ik merk dat het voor klanten meer vertrouwen en toegankelijkheid betekent.” Aart-Jan kan het andere familiebedrijven zeker aanraden om mee te doen. “Het is zonder twijfel de moeite waard. Zo bezig zijn met je bedrijf geeft een leuke sfeer en dan ook nog winnen is onbetaalbaar!”

Redactie: Liesbet Mallekoote
Fotografie: Jan de Carpentier

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *