Met succes beurzen bezoeken

Het bezoeken van een (vak)beurs geeft vaak weer volop nieuwe inspiratie. Nieuwe ontwikkelingen, interessante bedrijven of u ontmoet misschien zelfs potentiële klanten. Enkele keren per jaar een beurs bezoeken is iedereen aan te raden. Check de sites van congrescentra om te zien wat daar georganiseerd wordt en hou zakelijke media in de gaten voor tips. Bezoekt u een beurs, zorg er dan voor dat u er maximaal resultaat uithaalt.

Bepaal uw doel
Zomaar een beurs bezoeken en maar-zien-wat-je-tegenkomt geeft meestal niet het gewenste resultaat. Bedenk vooraf wat u gaat doen. Zoekt u leveranciers? Bedrijven die ook in ‘uw’ keten werkzaam zijn? Kijk op de website van de beurs welke bedrijven er staan. Bedenk wat u aan de standhouders wilt vragen. Wilt u in contact komen met een speciale persoon van een bedrijf? Vraag de naam dan aan een van de standhouders, zij verwijzen u graag door.

Ontmoet andere beursbezoekers
Ga in gesprek met andere bezoekers van de beurs. Dat kan bij de koffie-corners of tijdens het eten van een broodje (schuif eens aan bij iemand die alleen zit). Gewoon tijdens het rondlopen en bekijken van stands kan uiteraard ook. Let op iemands houding, maak oogcontact en bepaal of de persoon open staat voor contact. Een eenvoudig praatje is zo gemaakt en wie weet wat voor interessant contact jullie er aan over houden!

Hou het initiatief
Heeft u een goed gesprek gehad? Meestal krijgt u de toezegging dat er snel contact wordt opgenomen. In de praktijk kan het echter zomaar gebeuren dat het betreffende bedrijf niet met iedereen contact opneemt, de waan van de dag laat zaken soms anders lopen dan gepland. Vraag daarom altijd om een visitekaartje van de standhouder om zelf contact te kunnen leggen.

Na afloop van de beurs
Kijk op uw gemak alle kaartjes en informatie nog eens door. Met wie wilt u contact opnemen? En waarom? Of benut u uw netwerkkwaliteiten en om mensen binnen uw netwerk te introduceren? Selecteer, onderneem acties en sla de gegevens op in uw database met netwerkcontacten. Tot slot iets wat u beter niet kunt doen: verkopen. U bent bezoeker, de standhouders willen producten en diensten bekend maken. Het is dus zeer ongepast als u uw aanbod probeert te slijten aan mensen die op de beurs staan. Inventariseer welke bedrijven mogelijk interessante klanten zijn en neem later contact met hen op. Veel plezier en geniet van uw beursbezoek!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *