Motor Zeeuws DNA komt op temperatuur

Al bijna anderhalf jaar is de provincie Zeeland aan het uitleggen dat het nieuwe concept om Zeeland onder de aandacht te brengen geen campagne is. Nee, het is een nieuwe aanpak waarbij de voornaamste ambassadeurs de inwoners en ondernemers van Zeeland zijn. Gedeputeerde Sjoerd Heijning en communicatieadviseur Raquel Jimenez over de stand van zaken.

“Zeeland écht waar is geen traditionele campagne, het is ook geen slogan. We plaatsen geen advertenties en  maken geen blitse commercials. We steken tijd en geld in het aanmoedigen van Zeeuwen die hun provincie  willen laten zien zoals deze echt is. De twee belangrijkste ijkpunten zijn Zee en Land. Onder Zee valt alles wat te maken heeft met avontuur, beleving en actie. De andere kant van onze provincie is Land. Dat staat symbool voor rust, ruimte en natuur. Die symboliek gaat ook op voor het ondernemerschap in Zeeland: enerzijds grensverleggend en innovatief, anderzijds nuchter en realistisch.” Vooral bij de introductie moest de nieuwe opzet het ontgelden. Sommigen vonden het ‘een vage boodschap’ en ‘onduidelijke doelgroepen’. Jimenez: “Zeeland wordt nog steeds niet helemaal serieus genomen. Door inwoners en ervaringsdeskundigen naar voren te schuiven als ambassadeur proberen we een completer beeld van de provincie uit te dragen. Dat gaat verder dan het bedenken van slogans en reclames. Juist in die denkomslag willen we investeren”. Gedeputeerde Heijning: “We moeten blijven benadrukken hoe divers Zeeland eigenlijk is.”

Ondernemers

Dat het project op stoom komt blijkt uit het groeiend aantal Zeeuwse ondernemers dat zich aansluit bij het nieuwe concept. Inwoners en toeristen ontdekken op steeds meer Zeeuwse waren en diensten het Zeeland Echt Waar-merk. Zo prijkt het op de menukaarten van Amadore en rijdt er binnenkort een touringcar van AMZ bestickerd met Zeeuws DNA door het land. Iedereen kan een persoonlijk waarmerk maken met eigen beelden en kleuren. Ook Zeeuwse gemeenten zijn op zoek naar hun identiteit. Deze presenteren ze in een gemeentelijk DNA-boek. Het biedt bedrijven en instanties ondersteuning bij het vertellen van hun verhaal. Heijning: “Het is belangrijk dat deskundigen, invloedrijke Zeeuwen en politici meedoen. We vragen hen te vertellen wat Zeeland zo bijzonder maakt.” Het idee om alle Zeeuwen aan te moedigen lijkt aan te slaan. Jimenez: “Wij ondersteunen met rechtenvrije promotie op de website in de vorm van advies en gaan aan de slag met tips en initiatieven die binnenkomen.” Het Zeeuwse concept is buiten de provincie lovend ontvangen. Gert-Jan Hospers van de Universiteit Twente ziet deze aanpak zelfs als schoolvoorbeeld. Eén ding staat buiten kijf. Zeeland is, net als iedere regio, het promoten waard. En wie de DNA-boeken van de provincie en de gemeentes onder ogen krijgt, zal ondanks de overtuiging in het Groningse land, niet meer twijfelen: Er gaat niets boven Zeeland. Echt waar.

www.laatzeelandzien.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *