Natuurlijk alternatief voor kunststof

Hoogwaardige toepassingen voor Zeeuws gewas

Het is zo oer-Zeeuws, maar tegelijk relatief onbekend: vlas. Tafellinnen en kleding, maar verder? Transporttrailers, fietsdragers of zelfs scheepsinterieurs van vlas lijken misschien een fabeltje, maar zijn binnen handbereik. Op initiatief van Van de Bilt zaden en vlas bv uit Sluiskil, een grote speler op de mondiale vlasmarkt, gingen verschillende Zeeuwse bedrijven op zoek naar nieuwe toepassingen van vlas.

In de jaren zestig werd vlas voornamelijk in technische toepassingen gebruikt, maar door de opkomst van kunststoffen op oliebasis is het product grotendeels uit de industrie verdwenen. “Dankzij de biobased economy neemt de belangstelling voor alternatieven voor olie-gedragen kunststoffen weer toe en komt vlas opnieuw in beeld”, zegt Lenno Vermaas, exportmanager bij Van de Bilt. “We willen ook graag minder afhankelijk worden van de textielindustrie in China”.

Momenteel wordt vlas op bescheiden schaal gebruikt in de bouw, automotive en papiersector. “Maar wij willen ook een alternatief bieden voor glas- en carbonvezel, door vlas te combineren met een hars. Daarvoor zijn we op zoek gegaan naar partners.” Zo ontstond het idee om, samen met de Provincie Zeeland, een ontwerp-dag te organiseren, met als doel nieuwe toepassingen van vlas te vinden. “Als het lukt, stimuleer je ook nog eens de lokale economie. Zo zijn de ingenieurs en designers van bedrijven als Hapro uit Kapelle, Kraker Trailers uit Axel, Damen Schelde Naval Shipbuilding uit Vlissingen en Bakker Spelt uit Bruinisse zijn met onze basiskennis aan de slag gegaan.”

Eddo de Fouw en Rinke van Remortel, product-engineers van Hapro, kwamen met een fietsdrager, gemaakt uit vlascomposiet. “Wij zochten al langer naar een vezelversterkte kunststof die natuurlijk en recyclebaar is,” aldus De Fouw. “Vlascomposiet roest niet, is lichtgewicht en we kunnen de fietsdrager uit minder onderdelen maken. Dat betekent een besparing op de assemblagekosten en geeft een betere uitstraling.” De Fouw is enthousiast over het resultaat. “Uiteindelijk is bepalend of het economisch haalbaar is en of de klant het koopt. Als het goed uitpakt, kunnen we wellicht ook de dakkoffers en constructiedelen van onze zonnebanken uit vlascomposiet maken.”

Ook Laurent Morel van Damen Schelde Naval Shipbuilding wil de mogelijkheden van vlascomposiet graag verder uitwerken. “Wij zouden het gebruiken voor plafonds en wanden in marineschepen. Het gebruikte materiaal moet geluid absorberen en het comfort voor de bemanning verhogen. Vlascomposiet blijkt daar heel geschikt voor. En het is aanzienlijk lichter dan andere materialen.” Ook voor Damen weegt het milieuaspect zwaar mee. “In combinatie met een natuurlijke hars is vlascomposiet volledig afbreekbaar. Dat past in het groene imago dat het Ministerie van Defensie wil promoten.”

Of vlascomposiet daadwerkelijk wordt gebruikt, is nog onzeker. “Het kostenaspect is natuurlijk relevant. Maar belangrijker zijn brandveiligheid, rookontwikkeling en toxiciteit in geval van brand aan boord. Maar ik vind vlas een heel mooie vezel, waarmee innovatieve stappen mogelijk zijn. En die groeit toevallig ook nog in onze achtertuin!”

 

één reactie

  1. Interessant! Kijk ook eens naar hennep, nog zo’n oer-Nederlands topproduct. 😉

    Misschien leuk om dit project in te schrijven voor de Groene Tulp, de innovatie award voor duurzame vernieuwing? Meer info en inschrijven via: http://www.innovation-awards.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *