Next level duurzaam en sociaal ondernemen

Je hebt bedrijven die duurzaam en/of sociaal ondernemen en je hebt bedrijven die dat concept ‘next level’ trekken. ESH Media is duidelijk van het tweede soort.

Heb je de mogelijkheden van buitenreclame al eens onderzocht? Dan ben je waarschijnlijk ESH Media wel eens tegengekomen. Salesmanager Erwin Hundling legt uit wat ze precies doen. “We verzorgen reclame op borden langs de weg, zodat jouw boodschap in het oog springt bij alle weggebruikers. Dat doen we in Zeeland en in de rest van Nederland. Zowel landelijke als lokale ondernemers en cultuurinstellingen kunnen hier gebruik van maken. We hangen overigens niet zomaar wat displays op, maar zorgen voor strategische routes, gebaseerd op drukke in/uitvals- en doorgangswegen. Hierdoor komen weggebruikers de uiting meerdere keren per rit tegen en dat minimaal 7 dagen lang. Dan treedt de kracht van herhaling in en krijg je de verdiende aandacht voor je merk.”

Helder. Maar nu we weten wát ze doen, willen we ook weten hóe ze dat op een zo duurzame en sociaal mogelijke manier doen. We belanden in een typisch geval van ‘Heb je even?’. Erwin neemt de uitdaging aan om het uit te leggen: “We doen echt ontzettend veel. Onze eigenaar, Bas van der Putten, is hierin onze drijvende kracht. Hij vindt het allereerst ontzettend zonde om materialen verloren te zien gaan en ziet overal kansen om dingen opnieuw te gebruiken.”

Hergebruik
Zo kwam het onder meer dat oude hekken van de gemeente Veere nu, opgeknapt en wel, bij de ingang van ESH Media prijken. “Een nieuw hek kopen zou makkelijker zijn. Maar juist omdat je er moeite voor hebt gedaan en je iets niet verloren hebt laten gaan, geeft het iedere keer een goed gevoel wanneer je het hek opent. Dat is de beloning”, zegt Erwin, die al net zo enthousiast over hergebruik is geworden als Bas. Ook marketing-medewerker Tony van Veen is met dat virus besmet. “De mooie verhalen en ideeën van Bas werken aanstekelijk. Je ziet zijn gedachtegang in heel ons bedrijf terug.”

Dat klopt. Het toekomstige kantoor van ESH Media is een oude heropgebouwde loods waar zoveel mogelijk materialen uit het huidige kantoor in verwerkt worden. In het werkproces wordt ook alles hergebruikt wat maar hergebruikt kan worden. Binnengekomen houten pallets die niet gerecycled kunnen worden, verwerkt ESH Media tot brandhout voor thuishaarden. Alle posters worden na gebruik gerecycled en verwerkt als isolatiemateriaal, versleten kunststof platen worden omgesmolten tot nieuwe. Je kunt het zo gek niet verzinnen, of ESH Media heeft er wel een bestemming voor.

100% CO2-neutraal
Erwin: “Ook bij de productie en ons vervoer denken we na over duurzaamheid.” En weer volgt een flinke lijst aan initiatieven. “We gebruiken water-gedragen biologische inkt, de lijm voor onze posters is biologisch afbreekbaar en onze displays worden op een milieuvriendelijke gecoat. Ons nieuwe pand wordt volledig zelfvoorzienend en onze offertes kunnen digitaal ondertekend worden, zodat we geen papier verspillen. Onze accountmanagers rijden bovendien met elektrische auto’s en we zijn ook bezig om met onze wisselwagens op elektrisch over te gaan. Verder doen we zoveel mogelijk intern om uitstoot te voorkomen en werken we volledig CO2-neutraal. We compenseren onze uitstoot namelijk via Trees for all.”

Dit wetende begrijpen we ook waarom ESH Media in aanmerking komt voor een Lean & Green-ster. “We zijn in de running voor zilver, maar zouden zelfs nog voor goud kunnen gaan. Daar komen maar weinig bedrijven voor in aanmerking.”

Sociaal ondernemerschap
Tot zover het groene deel van het verhaal. Maar dit krijgt nog een mooi vervolg wanneer ik Erwin en Tony naar de sociale kant van ESH Media vraag. Erwin: “We werken veel met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ze zetten bijvoorbeeld onze displays in elkaar en helpen bij onze logistieke werkzaamheden. Ook draaien ze mee in het onderhoud van de borden ter plaatse. Ze maken ze schoon, maaien het gras en doen kleine herstelwerkzaamheden. Als ze dan een dagje in de zon hebben gewerkt, komen ze met een gezonde teint helemaal blij en gelukkig terug op de zaak. Dat is zo mooi om te zien! Dat is weer zo’n beloning, net als met het hek.”

Razende reporter
Ook op het kantoor, bij Erwin en Tony, werkt er iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Hij ontwerpt onder meer collages, waarmee hij iedereen informeert over de lopende campagnes. En hij schrijft het wekelijkse interne wist-u-datje. De razende reporter, noemt hij zichzelf”, zegt Tony. “Hij is echt heel gedreven. Niet zelden rent hij achter je aan om je naar de laatste nieuwtjes te vragen.”

Verrijking
Eerlijk is eerlijk, Erwin en Tony moesten aanvankelijk even aan het idee wennen om iemand met een afstand tot de arbeidsmarkt op de afdeling te krijgen. Erwin: “We waren bang dat we veel tijd aan hem kwijt zouden zijn, maar Bas verzekerde ons dat hij geen belemmering, maar een waardevermeerdering zou zijn. En zo is het ook. Het kost soms even energie om hem te begeleiden, maar je krijgt er veel liefde en waardering voor terug. Daarin heeft hij mijn ogen, en die van veel collega’s, geopend. Hij, en alle andere medewerkers uit de doelgroep, zijn van onschatbare waarde en een verrijking voor ons team.”

Besmetten
Bij ESH Media zijn ze dus 100% overtuigd van de voordelen van duurzaam en sociaal ondernemen. Nu willen ze het ook op andere ondernemers overbrengen. Erwin: “Zoals Bas ons enthousiast gemaakt heeft, willen we met ESH Media ook andere ondernemers ‘besmetten’. We vertellen ons verhaal bij ieder gesprek en laten het mensen ook graag zelf ervaren, bij ons op kantoor. Je ziet gelukkig dat men er steeds meer mee bezig is, maar het is een lang traject met kleine stapjes.” Tony vult aan: “We willen ondernemers graag helpen om die stapjes te zetten. Daar willen we nu een duurzaamheidspagina op onze website en een speciale app voor gaan ontwikkelen.”

Met al deze initiatieven lijkt er weinig ruimte meer voor verbetering. Of zien de heren toch nog mogelijkheden? “We willen misschien nog meer gaan samenwerken met milieuorganisaties en goede doelen. Hoe dan ook, we zijn nooit klaar.”

ESH Media
Pompmolenlaan 31
3447 GK
Woerden
0348 689 362
eshmedia.nl

Fotografie: Jan de Carpentier
Redactie: Kim de Booij

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *