Walcherenplein – Nieuwe deelnemers en nieuwe initiatieven

Een plekje op het Walcherenplein van de Contacta leidt vaak tot samenwerking tussen de deelnemende ondernemers. Dat ervaart organisator Jéan Rottier. “Je staat er niet alleen om bezoekers te ontmoeten: de contacten onderling maken het plein echt waardevol.”

Een voorbeeld daarvan is Klaas van de Ketterij van Origin Media Venture, voor de tweede keer op de beurs. “Het team van Paardenkracht naar Eigen Kracht stond vorig jaar tegenover mij op het plein”, vertelt hij. “Met als gevolg dat ik voor hen twee bedrijfsfilms en een paar campagnefilmpjes heb gemaakt.” Op het Walcherenplein wordt bewust een sfeer gecreëerd die uitnodigt tot samenwerken, vindt Klaas. “Die informele contacten zijn belangrijk. Ik doe in reclame en communicatie, dat gaat in hoge mate om vertrouwen. Op het plein sta ik tussen mijn klanten en zien andere ondernemers dat ik goed werk lever.”

Ook Ingenieursbureau Walhout Civil heeft dit jaar bewust gekozen voor het Walcherenplein en brengt een publiekstrekker mee. “In een glazen bak vol water laten we een onderwater-drone (ROV) voorbijgangers filmen”, vertelt Remco Kok van het bureau. “Hiermee worden onderwaterinspecties uitgevoerd op risicovolle locaties.” Walhout Civil staat voor de tweede keer op de Contacta, maar voor het eerst op het Walcherenplein. “Daar staan ook de meeste van onze partners, dus daar willen we bij zijn. De demonstratie met de drone laat zien waar we voor staan: technologie, innovatie en kennis. En we stralen hiermee uit dat waterbouw een interessant vak is voor jong talent.”

Ook internetbedrijf Online in Zeeland weet zich bij hun eerste deelname aan de Contacta te profileren. “Voor iedere deelnemer op het plein kunnen we via 4G een eigen internetverbinding aanleggen”, vertelt Martin Ebbinkhuijsen. Bij de kennismakingsbijeenkomst zag Martin andere deelnemers afspreken tijdens de beurs iets samen te doen. “Daar wilden wij een steentje aan bijdragen. Andere deelnemers zijn voor ons ook potentiële klanten. Dit is voor ons een goede gelegenheid om bekender te worden.”

Het Walcherenplein is een samenwerking van de Vlissingse en Middelburgse bedrijvenclubs. Er staan dit jaar zo’n dertig deelnemers, met een totale standruimte van 500 m2 en een horecaplein van 130 m2. Naast een kern van trouwe deelnemers, zoals bouwbedrijven Kambier en Joziasse en transport- en containerbedrijf Wielemaker, ziet Jéan elk jaar nieuwe gezichten. “Sommige deelnemers maken na een paar jaar weer plaats voor anderen. Een vaste basis is fijn, maar regelmatige vernieuwing houdt het levendig. En zo ontstaan er telkens weer nieuwe initiatieven en samenwerkingen.”

Tekst: Liesbet Mallekoote

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *