Nieuwe scharnierpunten voor sluisdeuren

Jaarlijks passeren meer dan 25.000 binnenvaartschepen de sluis bij Evergem. Daarmee is de sluis een belangrijke schakel in het goederenvervoer naar verschillende bestemmingen in Vlaanderen, Wallonië en Noord-Frankrijk. “De nieuwe scharnierpunten zijn groter en robuuster en moeten ervoor zorgen dat de deuren in de toekomst langer meegaan”, aldus Sandrien Paeleman, projectingenieur bij De Vlaamse Waterweg.

Superjachten van Nederlandse topkwaliteit
Iedereen kent wel de superjachten van de rijken der aarde, maar weinigen weten dat veel van deze luxeschepen ontworpen en afgewerkt worden in het Vlissingse deel van North Sea Port. “Nederlandse superjachten staan wereldwijd bekend om hun goede kwaliteit”, zegt Edward Jongepier, projectleider bij Damen Yachting. De schepen worden ontworpen in Vlissingen. Het bouwen zelf gebeurt op een Damenwerf in Polen of Roemenië. Voor de afwerking – kabels trekken, interieur bouwen, glas en relingen installeren – keert het schip terug naar Vlissingen.

Oude binnenvaartsluis in Terneuzen
De oude binnenvaartsluis lag vroeger in het hart van Terneuzen. Het verhaal van de oude sluis eindigt in 1968, wanneer de Oostsluis in gebruik genomen wordt, als onderdeel van het huidige complex met drie sluizen. Op dit moment wordt in het complex hard gewerkt aan de Nieuwe Sluis, die midden 2023 klaar zou moeten zijn.

Bron: North Sea Port
Fotografie: North Sea Port

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.