Omgaan met generatieverschillen

Bereid je voor op de ‘next gen’

“De generatie werknemers die binnenkort afstudeert of afgestudeerd is, staat anders in het leven dan de oudere generatie. Het is belangrijk om na te denken over manieren om je bedrijf aantrekkelijk te maken voor deze mensen en hierop je personeelsbeleid af te stemmen.
Effectief omgaan met de nieuwe generatie in je organisatie leidt tot een hogere productiviteit, minder verloop en een positieve werksfeer. Dus ondernemer, hoe geef jij hier handen en voeten aan?”

Rob Commandeur is teamleider HR-diensten bij Sigma Personeelsdiensten. Samen met zijn collega’s begeleidt hij werkgevers onder andere bij het effectief omgaan met generatieverschillen. Door het herzien van het proces van werving en selectie, omgang met functieprofielen en het aanpassen van leiderschapsstijlen kunnen organisaties veel doen om de nieuwe generatie werknemers te binden en boeien. Naast de behoefte van deze generatie aan een goede mate van digitale automatisering, hechten zij veel waarde aan sfeer en zelfontplooiing. Ze willen zich blijvend ontwikkelen.

Laat traditionele kaders los
In de dagelijkse praktijk merkt Rob steeds vaker dat werkgevers tegen dezelfde problemen aanlopen. Ze kunnen moeilijk personeel vinden of behouden en vinden het lastig om om te gaan met de behoeften van de nieuwe generatie werknemers in hun bedrijf. “Vaak zien we deze problemen ontstaan bij bedrijven die groeien. Zodra ze meer dan tien werknemers hebben, ontstaat de behoefte aan een goede organisatiestructuur en personeelsbeleid. Daarbij denken ze in traditionele kaders, die weinig rekening houden met de behoeften van jonge mensen. Een goed voorbeeld is het sollicitatiegesprek. Veel werkgevers kiezen voor een functionele insteek en praten over taken, werkzaamheden en arbeidsvoorwaarden. Daarmee slaan ze onbewust de plank mis. Dit is namelijk niet waar een pas afgestudeerde man of vrouw naar op zoek is. Zij gebruiken een sollicitatiegesprek om een gevoel te krijgen bij een bedrijf. Is er een klik? Steek je het gesprek goed in, dan kun je jezelf misschien een zoektocht van maanden besparen.”

Juiste coaching
Een ander advies van Rob is om bestaande functieprofielen, takenpakketten en beoordelingsgesprekken op een minder rigide manier te benaderen. “Het is belangrijk om ruimte te creëren voor het delen van ideeën en het werken aan inspirerende projecten. Probeer daarnaast een sfeer te creëren waarin je mét elkaar het resultaat maakt, in plaats van alleen omdat de baas het zegt. Het is belangrijk dat werknemers hun persoonlijkheid terug kunnen laten komen in hun werk. Daarom adviseren wij ook om persoonlijkheidstesten te doen en mensen daarin te coachen. Geen urenlange gesprekken meer, maar regelmatig korte coachingsgesprekken om te werken aan een persoonlijke relatie. Desgewenst trainen wij leidinggevenden om een goede inschatting te kunnen maken van wat werknemers nodig hebben.”

Benut ieders persoonlijkheid
Rob geeft een voorbeeld van rekening houden met iemands persoonlijkheid. “Het kan zijn dat iemand creatiever is dan zijn werk vergt. Probeer die creativiteit dan op een andere manier in te zetten. Een goed voorbeeld daarvan ondervond ik laatst. Een bedrijf wilde een commercieel team opzetten. In plaats van naar de meest logische functies te kijken, keken we naar de persoonlijkheden die in dit team goed tot hun recht zouden komen. Zo hebben we functies kunnen creëren, waarvan medewerkers energie krijgen. Ze voelen zich gewaardeerd om wie ze zijn en de verantwoordelijkheid die ze krijgen.”

Bedrijfsopvolging
De volgende generatie speelt ook een rol bij bedrijfsopvolging. “De nieuwe generatie is geen ‘kloon’ van de oude. Onze inzet is de kennis van de huidige generatie overdragen en deze combineren met de persoonlijkheid en visie van de nieuwe generatie.”

 

Redactie: Caroline Houmes
Fotografie: Jan de Carpentier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *