Ondernemer voor de klas


Uit recent onderzoek onder MBO, HBO en WO-studenten blijkt dat ruim 80% van de studentondernemers graag een ondernemer voor de klas wil. Zij brengen de meerwaarde in het project, hun kennis en ervaring is van groot belang bij het al dan niet slagen van het bedrijf dat ze opzetten. De ondervraagden namen deel aan het project studentenbedrijf van Jong Ondernemen. Het overgrote deel van de huidige begeleiders – het merendeel is afkomstig van het MKB – geeft in hetzelfde onderzoek aan graag te coachen en hun kennis over te dragen aan de ondernemers van de toekomst.

Het blijkt dat bij jongeren die ‘op school’ leren ondernemen de ontwikkeling van belangrijke vaardigheden zoals doorzettingsvermogen, flexibiliteit, samenwerken, risico’s nemen, initiatief tonen en het nemen van verantwoordelijkheid groter is. Eigenschappen die tijdens het latere leven van groot belang zijn. Cees Pille, directeur van Jong Ondernemen: “Wij laten kinderen van basisonderwijs tot aan universiteitstudenten kennis maken met het vak ondernemen. Jongeren richten samen in groepjes een echte onderneming op, waarbij ze met echte producten echt geld verdienen. Op die manier leren ze hoe het is om een eigen bedrijfje te leiden, met alle bijbehorende uitdagingen en verantwoordelijkheden. En dat blijkt echt te werken.”

De deelnemers zijn enthousiast over het project. Liefst 68% procent van de ondervraagden is door het project studentenbedrijf positiever gaan denken over ondernemerschap. Meer dan 54% van de deelnemers aan het onderzoek denkt er serieus over om in de (nabije) toekomst een eigen bedrijf te starten.

Ook veel docenten hebben inmiddels gemerkt dat het op jonge leeftijd kennismaken met de grondbeginselen van het ondernemen een positieve invloed heeft op de ontwikkelingen van kinderen. Han de Ruiter, voorzitter van Jong Ondernemen, is zeer te spreken over de ontwikkelingen in het onderwijs: “Scholen zien steeds meer het nut in van ondernemerschap als vak. En dat is mooi, want de toekomst van onze economie ligt in handen van de huidige jongerengeneratie. Daarbij is het belangrijk dat wij onze kennis en ervaring op hen overbrengen. Hoe eerder de jeugd kennis maakt met de grondbeginselen van het ondernemen en ervaringen horen van ondernemers, hoe beter.”

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *