Ondernemers durven weer

RRF_ZBstarterskrant_marcvollemanHet aantal starters in Zuidwest-Nederland neemt weer toe. Daarnaast neemt het aantal ondernemers dat ermee stopt, licht af. Daar zijn meerdere redenen voor te vinden, maar de opkrabbelende economie speelt daar zeker in mee. “Er zijn weer centen te verdienen”, zegt Marc Volleman van De Twaalfde Man Marketing en Communicatie.

Uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat het aantal starters in Zeeland de laatste drie jaar nagenoeg gelijk blijft: van 1652 in de eerste helft van 2014 tot 1658 in de eerste helft van 2016. Maar in Limburg, Noord-Brabant en Zuid-Holland is een duidelijke stijging te zien. In Limburg daalde het aantal starters in 2015 nog van 4908 naar 4781 in de eerste zes maanden. Maar in 2016 waren er alweer 4875 starterts genoteerd. In Noord-Brabant is het aantal startende ondernemers sinds 2014 alleen maar toegenomen: van 13.021 naar 13.273 in 2015 en 13.456 dit jaar. En ook in Zuid-Holland groeit het aantal beginnende ondernemers: van 21.018 in het eerste half jaar van 2014, naar 21.623 in 2015 en 22.339 in 2016.

Die toename komt door meerdere factoren, zegt Marc Volleman. “De economische crisis heeft zijn tol geëist en veel mensen zijn hun baan verloren. Nu het weer wat beter gaat, willen veel jonge mensen niet meer onder een baas werken. Ze zien een gat in de markt en springen daarin.” Maar niet alle starters zijn jongeren. “Ouderen die hun baan kwijt zijn, komen op dit moment moeilijker weer aan het werk. Vaak hebben zij jarenlang ervaring in een vak dat ze ook zelfstandig kunnen doen, dus proberen ze het als ondernemer.”

Een andere reden die de starterscijfers mogelijk flink heeft opgekrikt, is de wijziging van de Taxiwet, zegt Volleman. “Het is veel gemakkelijker geworden als zelfstandig taxichauffeur je geld te verdienen, nu de eis tot vakbekwaamheid is afgeschaft. Grote investeringen in een taxivergunning en andere verplichte bijdragen zijn er niet meer en dat maakt het aantrekkelijker om ermee te beginnen. Vooral in Brabant en de Randstad zie je dat effect. De vraag is wel hoelang ze het volhouden, want de concurrentie op die markt is niet mals.”

Met sommige starters gaat het vanaf het begin goed en een aantal weet in de eerste paar jaar flink te groeien. Maar nog steeds gooien veel starters binnen vier jaar het bijltje erbij neer. In de eerste zes maanden van 2014 stopten ruim 1000 ondernemers met hun bedrijf, in 2015 waren dat er 928 en in 2016 kwam dat aantal weer boven de 1000 uit. In Limburg stopten 2922 ondernemers in 2014, 3004  in 2015 en 3061 in 2016. Noord-Brabant laat hetzelfde beeld zien: 7827, 8084 en 8042 stoppers in het eerste half jaar van 2014, ’15 en ’16. In Zuid-Holland stak 2015 er iets beter uit, met 11.823 stoppers, terwijl in 2014 nog 12.371 ondernemers stopten en dit jaar weer 12.141.

“Ondernemers die het niet volhouden hebben hun zaken vaak niet goed voorbereid”, zegt Volleman. “Ze hebben geen goede marketing op poten gezet, geen gedegen onderzoek gedaan of geen ondernemingsplan gemaakt. Dat laatste geldt voor ongeveer 80 procent van de stoppers. Terwijl een ondernemingsplan niet heel lastig is om te maken. Er staan legio voorbeelden op internet. In feite is het niet meer dan je gedachten op papier zetten en even goed nadenken over je financiering, je concurrentie en de manier waarop je je product gaat vermarkten. Je moet er niet te licht over denken, maar ook zeker niet te zwaar.”

Behalve een ondernemingsplan is een goed netwerk van groot belang om te slagen als ondernemer. “De Kamer van Koophandel is daar een onderdeel van, als bron van informatie over alles wat je als ondernemer kunt tegenkomen. Dat is je vraagbaak, die je kan doorverwijzen naar bijvoorbeeld financiers of andere instanties die je kunnen helpen.”

Met de Olympische Spelen in het achterhoofd vergelijkt Volleman ondernemen met topsport. “Je kan niet in je eentje topprestaties leveren. Investeer in je netwerk en maak gebruik van de kennis die daar zit op het gebied van administratie, marketing, productie. Bereid je voor en ga niet zomaar van start. Doe marktonderzoek en kijk hoe jij je onderscheidt van je concurrenten.  Blijf niet zitten als het goed gaat, maar blijf innoveren. Aan de andere kant: neem af en toe de tijd om eens na te denken over je koers.”

 

Groeisectoren
Een sector die het goed doet in Zuidwest-Nederland is de gezondheidszorg: de afgelopen twee jaar nam het aantal bedrijven in deze branche met bijna 20 procent toe: 708 bedrijven erbij. Fotografie nam een enorme vlucht met 387 nieuwkomers ten opzichte van 2014. En ook de sector cultuur en recreatie doet het goed, met 620 bedrijven meer. Ook in de bouw komen er nog steeds ondernemers bij: 152 meer in 2016.

Tekst: Liesbet Mallekoote
Fotografie: Ruden Riemens

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *