Online verkoop stijgt nog steeds

Een succesvolle webshop kost tijd en aandacht.

Ondanks de recessie en het dalende consumentenvertrouwen, bleven de online consumentbestedingen in 2013 stijgen. In 2012 stegen deze reeds met 9% ten opzichte van 2011. De totale jaaromzet kwam in 2012 uit op bijna 10 miljoen euro. Ook in Zeeland is de webwinkel in opkomst. Volgens cijfers van de Kamer van Koophandel Zuidwest-Nederland telde onze provincie in 2013 zo’n 400 webwinkels.

Jovan Dierkx van TiDi Graphics in Terneuzen, ontwikkelaar van webshops, signaleert een toenemende vraag naar webwinkels. “Ik zie echter nog vaak dat ondernemers dit als het ‘ei van Columbus’ beschouwen. Dat is het niet. Iedereen die verwacht dat bestellingen zonder enige moeite binnenrollen, komt bedrogen uit. De bouw van een webshop is echt het begin. Intern vergt de webshop de nodige aanpassingen in de organisatie. Extern zal veel tijd en aandacht moeten uitgaan naar de promotie van de site. Wij houden ondernemers dit nadrukkelijk voor zodra ze dit traject willen opstarten.”

Recent gestart
Jaap Messbauer, e-manager bij Even Kijken Meubelshop weet waarover Dierkx spreekt. De webshop van deze leverancier van kantoor- en projectinrichting is sinds maart dit jaar operationeel. “Onze webwinkel is een verlengstuk van de winkels in Terneuzen en Schoondijke. Alle kennis die we hebben, brengen we hier samen. Maar vanzelfsprekend hebben we in de webshop een veel groter assortiment dan in de fysieke winkels. Omdat we nog maar kort actief zijn, zet ik nu veel in op de promotie van de site. Dat betekent dat ik veel aandacht besteed aan Google Adwords, Facebook, Twitter enzovoorts. Dat werpt zijn vruchten af. Sinds de start signaleer ik al een vervijfvoudiging van het aantal bezoeken.”

E-commerce
Ook Nawish Baars besteedt veel van zijn tijd aan e-commerce. Hij geeft leiding aan de afdeling e-commerce op het hoofdkantoor van Bomont, een lifestyle en kledingwinkel. Deze traditionele retailer met zes winkels in Zeeland en één in Noord-Brabant, besloot circa twee jaar geleden online te gaan. “We zijn destijds heel bescheiden gestart. Inmiddels is de omzet via de webshop vergelijkbaar met de omzet binnen onze fysieke winkels. Het goed neerzetten van de webwinkel vergt heel veel tijd. Neem de producten; deze fotograferen we allemaal zelf. Verder volgen we de ontwikkelingen op de voet. Dat betekent dat we de site vrijwel dagelijks vernieuwen.”

Veel inspanningen
Even terug naar Dierkx van TiDi Graphics. Hij benadrukt dat een webwinkel veel inspanningen vergt. “Een fysieke winkel zit op een A- of B-locatie en trekt op die manier bijna automatisch publiek. Een webshop is verstopt in een wereldwijd web. Wil je daarmee opvallen, dan moet je als ondernemer echt aan de bak. Teksten moeten kloppen, fotografie moet in orde zijn en daarnaast is het belangrijk om gebruik te maken van verschillende social media. Maar ook intern moeten je zaakjes kloppen. Hoe regel je de online bestellingen? Haal je die uit je fysieke winkel, dan zul je steeds een actueel overzicht van je voorraad nodig hebben. Met welke frequentie verstuur je de bestellingen? Hoe regel je de retouren en ga zo maar door. Dat is iets waar je als ondernemer voortdurend bij moet stil staan.”

Extra etalage
Sonja Obrie van kindermodezaak Joe en Mie in Terneuzen ondervindt hoe hard de concurrentie op het net is. “Het lukt ons nauwelijks om met onze webshop op te boksen tegen de grote spelers. Toch heeft de webshop voor ons waarde. Wij beschouwen het meer als een extra etalage. Met enige regelmaat komen klanten naar de winkel omdat ze iets op onze website hebben gezien. Wij stimuleren dat door gebruik te maken van Facebook. Hier plaatsen we regelmatig nieuwsberichten en foto’s van nieuwe artikelen. Dat werkt. Verder hebben wij ervoor gekozen om ons voorraadsysteem en de nieuwsbriefmodule te koppelen aan de webshop. Iedere verkoop, of dat nu in de winkel is of via het internet, wordt direct verwerkt. Daarmee voorkomen we dat op internet iets verkopen terwijl dat niet meer in de winkel voorradig is.”

Uitsluitend webshop
Mathilde Dekker-Versprille uit Sint Laurens heeft ervoor gekozen om uitsluitend een webshop te runnen. Met suukermeisje.nl richt zij zich, sinds maart dit jaar, op de verkoop van taarten, cupcakes en Zeeuwse (bak-) producten. Om haar assortiment actueel te houden maakt ze zelf veelvuldig gebruik van het internet. De promotie van haar eigen site verzorgt ze zelf. “Ik vind het moeilijk om aan te geven hoeveel uur me dit kost. Ik maak ook nog taarten en de uren die ik aan de webshop besteed, houd ik niet precies bij. Wel weet ik dat ik regelmatig dingen bijwerk, aanpas en deel via social media. Wat dat laatste betreft, binnenkort krijg ik hulp van iemand die me op weg helpt met het optimaliseren van de site voor zoekmachines.”

Continu proces
Ongeacht de grootte, een succesvolle webshop kost tijd. De ontwikkelingen staan niet stil, evenals de concurrentie. Hoog scoren in Google heeft voor veel ondernemers topprioriteit. Dat betekent dat werkelijk alles op de site daarop ingericht dient te zijn. En dan nog ben je er niet. Nawish Baars van Bomont vertelt dat de ontwikkelingen elkaar in hoog tempo opvolgen. “Terwijl we twee jaar geleden heel bescheiden zijn gestart, lopen we nu vooraan mee. Klanten verwachten dat. Zo zijn we er nu druk mee bezig om klanten de mogelijkheid te bieden om direct, online in onze winkels artikelen te bestellen. En wat dacht je van het gebruik van mobile devices als smartphones en tablets. Nog even en de bestellingen worden grotendeel vanaf deze apparaten gedaan. Daar moeten we nu al op inspelen. Geloof me, de ontwikkelingen online gaan vele malen sneller dan offline.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *