Onzekere toekomst voor schone trucks

Personenauto’s zijn de afgelopen jaren steeds zuiniger geworden en er wordt meer gezocht naar het gebruik van alternatieve brandstoffen. Regelmatig rollen nieuwe modellen hybride en elektrische wagens van de band. Ook op het gebied van bedrijfswagens speelt deze ontwikkeling, maar er zitten wel haken en ogen aan, voornamelijk bij (zwaardere) trucks.

Begin dit jaar kondigde HAK aan gebruik te gaan maken van een LBG truck die in staat is op biogas te rijden. LBG staat voor Liquified Bio Gas dat ontstaat uit de vergisting van rest- en groenteafval. HAK laat de truck als het ware rijden op afval afkomstig van het eigen product. In dezelfde periode had de Roteb in Rotterdam een primeur met de eerst hybride vuilniswagen van Volvo. Hierin zijn een diesel- en een elektromotor met elkaar gecombineerd. De elektromotor wordt gebruikt bij het wegrijden en snelheden tot zo’n 20 km/u. De dieselmotor treedt in werking bij hogere snelheden en wordt automatisch uitgeschakeld als de truck stopt. Beide oplossingen verminderen de CO2 uitstoot, zijn zuiniger en stiller dan de conventionele trucks. Wat is dan het probleem?

“Voor het milieu en het verbruik is het misschien goed, maar in de praktijk krijg je toch te maken met een aantal praktische belemmeringen”, zegt Marnix van Gilst van Mercedes-Benz Van Oeveren. “Als we kijken naar wagens die rijden op aardgas, dan heb je hier in de regio al een probleem met tanken. Dat kan nog bijna nergens. Laat staan biogas. Bovendien is de investering die men moet doen om een dergelijk voertuig aan te schaffen zo groot, dat er veel omzet tegenover moet staan wil je die terugverdienen. Ik vind het erg moeilijk om in te schatten hoe de toekomst eruit zal zien voor het gebruik van alternatieve brandstoffen.”

Die mening is Wim de Jager van De Jager bedrijfsauto’s ook aangedaan. “Onze infrastructuur is nog niet uitgerust voor deze nieuwe technologieën. Kijk, voor een bus in het stadsvervoer of de bedrijfswagens die je bij diverse gemeentes ziet, is elektrisch rijden wel te doen. Die rijden hun rondje en kunnen vervolgens weer opgeladen worden. Maar de actieradius van trucks die op het (inter)nationaal transport rijden is veel groter. Opladen onderweg gaat niet en om er accu’s aan te hangen is onbegonnen werk. Dan kunnen ze niet genoeg vracht laden.”

De Jager denkt dat er meer winst te behalen valt in het milieubewust produceren. Goedkopere en efficiëntere productie, meer recyclebare stoffen en langere onderhoudsintervallen. Volgens hem wordt het probleem nu vooral verplaatst. “Over zoveel jaar zitten we met accu’s waar we niks mee kunnen. Wat betreft alternatieve brandstoffen: wie weet, als de prijs van een liter diesel oploopt tot vijf euro, dan wordt het misschien interessant.”

 

één reactie

  1. In de toekomst gaan alle auto’s op water rijden. Dit is technisch al mogelijk, maar wordt tegengehouden door de maatschappij waar wij in leven…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *