Opvallen bij een sollicitatie? Wees creatief

Een krachtige sollicitatiebrief, een mooi opgemaakt cv en een allesomvattend LinkedInprofiel. Ze vormen de basis voor een goede sollicitatie, maar soms is alleen dat niet genoeg. Steeds vaker kiezen sollicitanten ervoor om origineel uit de hoek te komen. Met bijvoorbeeld een sollicitatievideo, -chocoladereep of -liefdesbrief.

Wanneer je een vacature met jouw droombaan voorbij ziet komen, kun je erop rekenen dat je niet de enige bent die hierop zal solliciteren. Je wilt dan ook voorkomen dat je verdwijnt tussen alle mails en cv’s van concurrenten. Maar nog liever wil je er in positieve zin tussenuit springen. Zodat je de kans vergroot dat je wordt uitgenodigd voor een gesprek en daadwerkelijk in aanmerking komt voor die fantastische job.

Sollicitatievideo
De beste manier om dat te doen is door je sollicitatie in een creatief jasje te steken. Maak bijvoorbeeld een sollicitatievideo, waarin je jezelf als het ware pitcht als de ideale werknemer. Leg in één opname van maximaal een minuut uit waarom jij deze baan zo graag wilt en waarom jij degene bent die het bedrijf nodig heeft. Het voordeel van bewegend beeld is dat de recruiters meteen een goed beeld van jou hebben als persoon. En een simpele video opnemen kan tegenwoordig iedereen.

Gek, gekker gekst
Maar het kan nog veel creatiever. Zo kun je je cv of motivatiebrief opsturen in eetbare vorm. Door het te laten drukken op een taart, een pizzadoos of op de verpakking van een chocoladereep. Ook kun je denken aan een sollicitatiebrief die inhaakt op feestdagen. Zoals een liefdesbrief rond Valentijnsdag, of een gedicht in de Sinterklaasperiode. Verder circuleren op internet voorbeelden als een zingende sollicitatie, een magazine over jezelf, of een groot spandoek voor het kantoor met ‘Ik wil voor jullie werken’.

Blijf professioneel
Hoewel dit stuk voor stuk originele ideeën zijn, waar je zonder meer mee opvalt, waarschuwen recruiters ervoor dat je altijd je doel voor ogen moet houden. Uiteindelijk wil je die baan. Je kunt een creatieve sollicitatiewijze dus prima gebruiken om jezelf onder de aandacht te brengen. Maar vervolgens moet je jouw toekomstige baas er wel van overtuigen dat jij de meest geschikte én gemotiveerde kandidaat bent voor deze job. Het is eigenlijk net als daten: de creatieve sollicitatie is de ijsbreker. Daarna gaat het om de effectieve match.

Redactie: Elodie Kint

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *