Oud-winnaar Familiebedrijf van het Jaar Omoda

Omoda Schoenen uit Zierikzee was vorig jaar de trotse winnaar van de titel Zeeuws Familiebedrijf van het Jaar. Directeur-eigenaar Wilhelm Verton kijkt er met plezier op terug. “Een flink deel van de familie was mee en vooral onze ouders waren trots en blij dat ze erbij waren.”

De verkiezing ging tussen drie bekende Zeeuwse bedrijven: Hanse Staalbouw, Container- en Transportbedrijf Wielemaker en Omoda Schoenen. De jury gaf aan een buitengewoon moeilijke keuze te hebben gehad, maar uiteindelijk gaf het innovatieve karakter van Omoda de doorslag. Verrassend, vond Wilhelm Verton: “De andere twee kandidaten zijn allebei een begrip in Zeeland en timmeren flink aan de weg. Dus natuurlijk zijn we super-trots dat wij als winnaar werden uitgeroepen.”

Verton onderschrijft net als de jury dat de toevoeging van de online winkel een belangrijk deel van het succes van Omoda bepaalt. “Sinds we de online tak hebben toegevoegd is Omoda meer dan verdubbeld. En niet alleen in omzet: ook in personeel en professionaliteit zijn we enorm gegroeid. We hebben flink geïnvesteerd in marketing en mensen en heel Nederland is ons afzetgebied geworden. Maar groei is geen doel op zich. De uitgangspunten van mij en mijn broer Lourus zijn hetzelfde als die van onze ouders: de beste service en de beste collectie schoenen bieden. Als dat in orde is, komt groei vanzelf.”

Dat Omoda een familiebedrijf is, merk je onder meer aan de investeringen die het bedrijf doet, zegt Verton. “Wij kijken naar de lange termijn. Er zijn geen aandeelhouders die winst op korte termijn verwachten. Wij hebben de ruimte om te investeren in de toekomst en in service. Neem ons nieuwe distributiecentrum. Dat is zo ontworpen dat onze mensen echt tevreden zijn over hun werkomgeving. Daarnaast investeren we in cursussen voor medewerkers die zich willen bijscholen. Ook richting de klant zijn we altijd bereid om een oplossing te zoeken, want we willen dat die bij ons terugkomt. Onze medewerkers mogen daar heel ver in gaan.”

Sinds de verkiezing is het begrip familiebedrijf nog meer gaan leven binnen Omoda. “Niet alleen wij, maar ook de medewerkers zijn heel trots op die prijs. Wijzelf nemen het begrip familiebedrijf nadrukkelijker mee in onze visie, net als onze Zeeuwse roots. Verder heeft de prijs ons veel complimenten opgeleverd en zeker in Zeeland ook een hoop publiciteit. En ik weet niet of het door de prijs komt, maar inmiddels hebben twee kinderen aangegeven toch bij Omoda te willen werken, nadat ze eerder elders aan de slag waren gegaan.”

Tot slot heeft Verton nog een tip voor andere familiebedrijven: “Zeeuwen zijn erg nuchter en daardoor dragen ze soms te weinig uit waar ze trots op zijn. Dat was voor ons ook een les: blijf bij jezelf en wees daar trots op, toon dat ook aan de buitenwereld. En deze verkiezing draagt daar zeker aan bij.”

Tekst: Liesbet Mallekoote
Fotografie: Ruden Riemens

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *