Pionieren in een garage

Hoe is hetMIS 115-78(2) om een familiebedrijf te zijn? Wat zijn de voor- en nadelen van samenwerken met nauwe verwanten? En ziet de toekomst er zonnig uit? Zeeland Business ging op onderzoek uit en sprak met Airpack uit Zierikzee, Oliehandel Dekker uit Grijpskerke en Meubel- en Rijtuigstoffeerderij Brouwer uit ’s-Heer Hendrikskinderen.

Airpack
Oprichter Piet Warnar (69) heeft ruim op tijd de aandelen Airpack overgedragen aan dochter Petra (32) en haar zus. Petra werkt er sinds 2010 en is vice-president: “Mijn zus is stille vennoot, maar ik liep hier al van kinds af aan rond en ben hier na mijn studie Werktuigbouwkunde aan de slag gegaan. Mijn vader is op papier president, maar in de praktijk heb ik de dagelijkse leiding. Hij is meer de ‘Willie Wortel’ van het bedrijf, de pionier.”

Dat was al zo in 1978, toen Piet Warnar een werkplaatsje huurde op een industrieterrein. Petra: “Mijn vader verkocht voor een Amerikaans bedrijf compressoren in Iran. Toen hij voorstelde om het assembleren en testen in een fabriek te doen in plaats van in de zanderige woestijn, belandden zijn plannen onderin een la. Toen is hij voor zichzelf begonnen: met 500 m2 en een paar man. Inmiddels hebben we 13.000 m2, tachtig personeelsleden en een dochteronderneming: Gazpack.”

De voordelen van een familiebedrijf zijn? Petra weet het meteen: “We stoppen alle winst van Airpack in Gazpack. We hoeven immers geen aandeelhouders tevreden te stellen. Verder is de sfeer anders: we voelen ons echt verbonden met elkaar en hebben een platte structuur. Ook durf ik makkelijker iets tegen mijn vader te zeggen, er is geen drempel. Mijn gouden tip: neem je werk niet mee naar huis, want daar kom je elkaar bij verjaardagen ook weer tegen!”

Meubel- en Rijtuigstoffeerderij Brouwer
Al op 13-jarige leeftijd leerde Cor Brouwer het vak van meubelstoffeerder. In 1987 besloot hij voor zichzelf te beginnen, in de garage bij zijn huis in ’s-Heer Hendrikskinderen. Na een aantal jaar nam hij de eerste personeelsleden in dienst en werd de garage ingewisseld voor een mooi bedrijfspand. Inmiddels werken er zes personeelsleden en is zoon Herman mede-vennoot.

Herman Brouwer: “In het begin waren het vooral opdrachten uit de regio, maar gaandeweg kregen we bekendheid in de rest van Nederland, België en zelfs verder weg. Het is mooi om voor opdrachtgevers als Nijenrode Business School of GlaxoSmithKline te werken. We proberen steeds nieuwe diensten aan te bieden, zoals het onderhoud van (kunst)leren meubelen. Dat doen we voor bedrijven als de HZ en voor particulieren. Aan de andere kant is het stofferen van rijtuigen bijna tot nul teruggelopen.”

“Samenwerken met familie brengt best wel eens uitdagingen met zich mee: soms kijk ik toch anders, wat moderner, tegen zaken aan. En de opvolging? Onze branche heeft het moeilijk en het vak wordt haast niet meer geleerd. Bij de opleiding in Rotterdam krijgen ze bijna geen klas meer gevuld. Een goede opvolger zal dus nog wel een zoektocht worden.”

Oliehandel Dekker
Bij Oliehandel Dekker heeft inmiddels de derde generatie zitting genomen in de directie! Directeur Jaap Bimmel vertelt hoe het bedrijf zich heeft ontwikkeld: “In 1973 is Oliehandel Dekker, opgericht door Bart Dekker senior, als eenmansbedrijf gestart. In de loop der jaren is het enorm gegroeid: nu hebben we zo’n vijftig personeelsleden en verschillende vestigingen in Zeeland.”

“Juist het feit dat we een familiebedrijf zijn, heeft voor deze groei gezorgd. We voelen ons betrokken, zijn actief in acquisitie en bieden een hoge mate van dienstverlening. We hebben tankstations en een vloot van tankwagens en bunkerschepen, die worden ondersteund door een eigen technische dienst. Allemaal volgens het kwaliteitsmanagementsysteem ISO 9001.”

“In 1989 is Dekker senior opgevolgd door zijn twee zonen en schoonzoon, ikzelf dus. Inmiddels is ook de volgende generatie actief: ‘kleinzonen’ Robert Dekker en Huib Bimmel maken sinds 2014 deel uit van de directie. We hebben intensieve familiecontacten binnen de bedrijfsvoering, die misschien als last kunnen worden ervaren. Maar de grote voordelen zijn een enorme motivatie, doordat je je energie niet alleen in het familiebedrijf steekt, maar ook als het ware in de bedrijfsfamilie! Een hechte band betekent immers dat je het ‘voor elkaar’ doet, wat een extra stimulans is. We blijven in de toekomst dus een zelfstandig familiebedrijf, die haar rol weet te spelen in de ‘Zeeuwse oliemarkt’.”

 

Tekst: Marjolijn Bergmann

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *