Archiveren in Windows Office

Cursus ‘Archiveren in Windows Office’.
Voor iedereen die orde wil brengen in de gemeenschappelijke schijf van de organisatie of in de afdelingsschijf waarop documenten staan opgeslagen die beheerd moeten worden. We noemen deze medewerker de informatiebeheerder.

Duur:
De cursus is twee avonden van 4 contacturen.

Data en locatie:
Voor de data en locaties van deze cursus kunt u de cursusplanner op VHIC raadplegen.
De cursus wordt gegeven in Goes, maar kan ook incompany worden verzorgd.

Prijs:
€ 295,- (incl. cursusmateriaal. BTW is niet verschuldigd.) U kunt zich inschrijven door het inschrijfformulier op de website in te vullen.

Docenten:
Ad van Heijst en Jack Karelse

Geïnteresseerd? Ga naar VHIC voor meer informatie.

Deze cursus is bij uitstek geschikt voor wie een eenvoudige, kostenbewuste manier zoekt om een digitaal bedrijfsarchief op te zetten en te onderhouden. Archiveren binnen Windows- het is mogelijk. U leert effectief om te gaan met de mailboxen, de takenlijst, de agenda, persoonlijke-, afdelings- en gemeenschappelijke schijf.

Inleiding
Met Windows Office –in combinatie met Outlook Taken en Agenda- kan een heel goede informatievoorziening worden gerealiseerd. In deze cursus leert u om een informatiehuishouding in te richten die voor iedereen in de organisatie begrijpelijk is en snel toepasbaar. De structuur is eenvoudig aan te leren omdat iedereen al werkt binnen Windows Office: we werken met een mappenstructuur binnen de Verkenner en gebruiken de rechtenstructuur van de Active Directory.

Wanneer u gebruik maakt van Windows Office, Outlook en een gemeenschappelijke opslagschijf is het mogelijk om informatie digitaal op te slaan en te beheren. Dat gaan wij u in deze cursus leren, op een manier waarbij u niet bang hoeft te zijn dat u documenten kwijtraakt! Dit is de basis voor een servicegericht documentmanagement.

Heeft u er wel eens aan gedacht om de werkdossiers van de afdelingen volgens een eenvoudige systematiek te ordenen? Het werkt zó efficiënt….

Leerdoelen
Het doel van deze cursus is om u concrete handvatten te geven voor het –samen met de gebruikers- verbeteren van de opbouw en inrichting van de gemeenschappelijke schijf en voor het bouwen van een informatiestructuur, die door iedereen in de organisatie wordt begrepen en kan worden toegepast.

U leert hoe u:

  • Documenten kunt beheren vanaf het moment van binnenkomst, door ze digitaal op te slaan en de voortgang te bewaken;
  • Een toegankelijk digitaal archief opbouwt op de gemeenschappelijke schijf (een digitale mappenstructuur) en hoe u deze onderhoudt;
  • Een rechtenstructuur ontwikkelt voor dit digitale archief;
  • Outlook gebruikt om links van documenten te verspreiden, die u eerst heeft opgeslagen in mappen binnen dit digitale archief;
  • Hoe u uw collega’s ondersteunt bij het ordelijk digitaal archiveren;
  • Welke archiefregels er zijn en hoe u die kunt toepassen;
  • Welke tools er zijn die u ondersteunen bij het opzetten van een archiefstructuur en het archiveren van e-mail.

Deze training wordt gegeven door

Jack Karelse

Jack Karelse

Jack Karelse is een ervaren informatieprofessional en trainer. Sinds 2011 is hij actief als (sociaal) mediacoach. Hij ontwikkelt workshops en activiteiten voor diverse doelgroepen. Zijn bijzondere belangstelling gaat uit naar bewust gebruik van (sociale) media en technologie in werk en dagelijks leven. Wat is voor jou nuttig of nodig en hoe wil je gebruik maken van de media en middelen die het meest bijdragen aan jouw leven en welzijn? Hij is daarbij nieuwsgierig en zal altijd oog hebben voor verschillende invalshoeken en ideeën. Dat draagt hij ook over. Zijn trainingen en workshops zorgen er voor dat bezoekers naar huis gaan met tips en handvatten waar zij mee vooruit kunnen.

Ad van Heijst is directeur/dga van VHIC B.V., een bedrijf dat in 1999 werd opgericht en 50 adviseurs telt. Na in enkele gemeenten gewerkt te hebben, begon hij in 1984 als consultant. Sinds 1996 is Ad verbonden aan de Erasmus Universiteit/ Business Academy) te Rotterdam als kerndocent van de postdoctorale opleiding Informatie en Document Management. Zijn specifieke interesse gaat uit naar de praktische toepassing van nieuwe ontwikkelingen in de informatievoorziening en naar de professionalisering van het vakgebied. Je vindt hem op de gebruikelijke digitale kanalen, maar ook heeft hij een blog: Inforoads

Ad van Heijst

Ad van Heijst