Effectief en klantgericht schrijven

Cursus ‘Effectief en klantgericht schrijven’.
De deelnemers leren om op een professionele en een klantgerichte wijze schriftelijk en digitaal te communiceren. Het correct opstellen en schrijven van brieven en e-mails draagt bij aan het voeren van een effectief en een klantgericht contact !

Bent u benieuwd wat we voor uw organisatie kunnen betekenen t.a.v. het verbeteren van de schriftelijke communicatie? Neem dan contact op met Wilma Polderdijk : info@polderdijkenpartners.nl   of 06 20325748

www.polderdijkenpartners.nl

Waarom een schrijftraining van Polderdijk en Partners volgen?
Bijna alle teksten die door gemeentes en bedrijven worden geschreven, zijn op C1 niveau. En dat terwijl 60 % van de bevolking alleen teksten op B1 niveau leest. Het kan dus geen kwaad om uw zakelijke teksten te vereenvoudigen. Maar hoe doe je dat?
Tijdens een schrijftraining kijken we allereerst wie de ontvanger is en wat zijn/haar vragen zijn. Die moeten we beantwoorden! Vervolgens besteden we aandacht aan de structuur van een tekst. De meeste schrijvers zijn gewend om via een inleiding naar een conclusie toe te schijven. Maar de lezer wil direct weten waar het over gaat. Waarom niet de inleiding door een samenvatting vervangen?

De volgende stap is het aanbrengen van tussenkoppen. Handig voor de lezer, maar óók voor de schrijver. We kijken naar de lengte van zinnen én naar het veelvoorkomende probleem van de passieve zin.

Iedere training is maatwerk, daarom werken we met teksten die de cursisten zelf van tevoren hebben aangeleverd. Staan er spelfouten in? Het opfrissen van de grammaticaregels vormt een belangrijk en gewaardeerd onderdeel van iedere schrijftraining die Polderdijk en Partners verzorgt.

Na de training kan iedere cursist:

  • een tekst goed structureren
  • een tekst schrijven die de lezer aanspreekt
  • de regels van ‘eenvoudig Nederlands’ toepassen
  • korte zinnen maken
  • actieve zinnen maken

Aanpak en stappenplan
De training kan geheel op maat worden gemaakt en aangeboden. Een training bestaat bij voorkeur uit twee dagen. Eerst dag 1, en twee of drie weken later dag 2.  Na 2 maanden nog 1 terugkomdag ( dagdeel ). De groepen tellen maximaal tien cursisten.

“Zeer leerzame training met heldere uitleg en oefeningen!”

“Erg leerzame training. Zeker alle facetten toe te passen in mijn dagelijks werk.”

“Vernieuwende en verfrissende cursus.”

“Zeer goede cursus. Aanrader voor alle collega’s, ook managers en directie.”

“Veel geleerd en goede adviezen en aandachtspunten gekregen van de trainer. Zeer goed!”
(medewerkers klantenservice DELTA N.V., november 2016)

“Erg nuttig en praktisch, heel goed toepasbaar!”

“Prima, leuk, erg leerzaam en zeker voor herhaling vatbaar.”
(medewerkers Veiligheidsregio Zeeland, oktober 2016)

“De schrijfcursus van Peter Hijma vond ik de beste en nuttigste cursus die ik tot nu toe van de gemeente heb gehad.”
(medewerker gemeente Terneuzen)

Deze training wordt gegeven door

Peter Hijma

Peter Hijma

Peter Hijma (1963) verzorgt sinds 2006 trainingen schriftelijke communicatie voor Polderdijk en Partners. In die functie heeft hij al vele organisaties (DELTA N.V., Veiligheidsregio Zeeland) en gemeentes (Terneuzen, Borsele, Veere) bijgestaan in het ontwikkelen van een meer klantgerichte schrijfstijl. Naast zijn werk als trainer is hij als docent Nederlands verbonden aan het Goethe-Institut en als journalist aan de Volkskrant. Met name dit laatste komt goed van pas, want het moderne zakelijk schrijven is sterk beïnvloed door de journalistiek.
De trainingen van Peter Hijma onderscheiden zich door een open en communicatieve sfeer. Een medewerker van de gemeente Terneuzen stelde in het personeelsblad: “De schrijfcursus van Peter Hijma vond ik de beste en nuttigste cursus die ik tot nu toe van de gemeente heb gehad.” En recent schreef een medewerker van Veiligheidsregio Zeeland op haar evaluatieformulier: “Prima, leuk, erg leerzaam en zeker voor herhaling vatbaar. Zou verplicht moeten worden gesteld voor iedereen!”

Alhoewel Peter Hijma in Rotterdam woont, is Zeeland een tweede thuis voor hem. In zijn werk als literair tekstschrijver (onder zijn pseudoniem Peter Swanborn) heeft hij meerdere opdrachten in Zeeland uitgevoerd. Twee voorbeelden: in opdracht van het Zeeuws Kamerorkest TY schreef hij de tekst voor een cantate ter herdenking van het bombardement op Middelburg en in opdracht van Koor A58 schreef hij een musical ter ere van hun tweede lustrum.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *