QR codes, wat kunt u ermee?

U heeft ze vast wel eens in tijdschriften, op visitekaartjes, postzegels gezien, die (meestal zwarte) vierkantjes met rare vormpjes erin, QR codes. Nederland had zelfs de primeur om als eerste een munt te voorzien van een QR code. De letters QR staan voor de afkorting Quick Response, snelle reactie. in feite zijn de codes te vergelijken met een streepjescode, want door ze te scannen kom je achter de informatie.

Autofabrikant Toyota heeft de QR code in 1994 ontwikkeld om onderdelen makkelijk identificeerbaar te maken. Deze traditionele toepassing zien we terug bij onder andere het online gekochte treinkaartje van de NS, op vliegtickets en concertkaartjes. De QR code maakt de kaartjes uniek en er kan informatie ingesloten worden voor de medewerkers, die de code met een reader kunnen uitlezen. Met de opmars van smartphones en tablets, die de mogelijkheid bieden een applicatie te installeren voor het lezen van QR codes, is het gebruik van de QR code enorm toegenomen. De codes worden vooral gebruikt om mensen direct van contactgegevens van een bedrijf te voorzien of door te verwijzen naar een website. Andere commerciële toepassingen zijn: Makelaarsborden, waar passanten direct toegang hebben tot informatie over het huis en dan zelfs interieurfoto’s kunnen bekijken. Billboards, consumenten kunnen door het scannen van de code direct online het product kopen.

Zelf QR codes maken

Het maken van een QR code is met behulp van de juiste tools niet ingewikkeld en kan naar vrijwel ieder soort informatie verwijzen. Enkele voorbeelden hiervan zijn filmpjes, documenten, tekst, foto’s of andere bestanden. Een QR code kan dus gezien worden als koppeling tussen de offline en online wereld. Van groot belang bij het inzetten van een QR code is dat voor het gebruik in media-uitingen nagedacht wordt over het doel, de doelgroep en de gekoppelde informatie. Wanneer de doelgroep niet bekend is met het fenomeen, al is de achterliggende informatie nog zo sterk, zal deze nooit de juiste personen bereiken. En een averechts effect wordt tevens bereikt wanneer een verwijzing niet werkt, door de teleurstelling zal een potentiële klant een negatieve beeld van een bedrijf krijgen. Naarmate de QR code steeds verder ingeburgerd raakt zal het ook steeds meer voor commerciële doeleinden toegepast worden. Consumenten zullen minder vaak uit nieuwsgierigheid gaan scannen, maar alleen bij werkelijke interesse of ludieke inzet van de toepassing. Het is dus aan te raden om goed doordacht en gericht QR codes in te zetten en dit niet alleen te doen om de trend te volgen.

De vraag is: Zal de QR code blijven, zal het uiteindelijk ten onder gaan aan de wildgroei van commerciële boodschappen of zal het spoedig ingehaald worden door reeds ontwikkelde nieuwe technologieën?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *