Christa Kranenburg en Miranda Francke

Rechtstreeks contact met je doelgroep 

Breng je merk in beeld met een evenement 

Wel eens naar De Vrienden van Amstel geweest? In de grootste kroeg van Nederland is het altijd weer een groot feest. Met dit evenement laat Amstel goed zien hoe je een positieve merkbeleving creëert. Door je publiek samen te brengen en ze belevingen te laten delen, voelen mensen zich betrokken met jouw merk en kun je de binding met je klanten versterken. 

Onderscheiden
Christa Kranenburg en Miranda Francke van evenementenbureau Meet Me Events uit Middelburg noemen dit als een mooi voorbeeld van eventmarketing, waarmee je je als bedrijf of merk kunt onderscheiden van de rest. “Verwar het niet met sponsoring”, licht Miranda toe. “Dan verbind je je naam aan een evenement wat door een ander georganiseerd wordt, in ruil voor een financiële bijdrage. Je hebt weinig tot geen invloed op de inhoud. Hier gaat het om Amstel dat een muziekfestijn initieert en organiseert. Ze hebben de regie in handen en kunnen zorgen voor een optimale merkbeleving.” 

Invloed
Een wij-gevoel creëren en je gasten met een goed gevoel naar huis laten gaan. Een belangrijke meerwaarde van een event, vinden Jonathan de Voogd en Jorine Heijboer. Ze zijn als eventmanagers werkzaam voor Zeeland Business en Startersdagen.com. “Emotie en beleving kunnen een positieve attitude aan je event geven, waardoor jouw naam beter blijft hangen.” De invloed van influencers en social content is tegenwoordig ook niet meer weg te denken, vult Jorine aan. “Magnum organiseerde een exclusieve pyamaparty waarvoor alleen BN-ersinfluencers en media werden uitgenodigd. Timelines stonden vol met foto’s en video’s van het event. Op de avond zelf zijn er alleen al meer dan 1500 Insta-stories geplaatst. Je kunt je bedenken wat een enorme impact dit event had! Ook op deze manier kun je als bedrijf de marketingwaarde van een event goed benutten. 

Impact
Denk altijd goed na waarom je iets organiseert en wat je ermee wilt bereiken, aldus Christa Kranenburg“Door een evenement als middel en onderdeel van je marketingcommunicatiemix in te zetten, kun je veel impact creëren. Er zijn verschillende mogelijkheden om in contact te komen met je klanten. “Denk bijvoorbeeld aan exclusieve klantdagen of een festival. Het mooie is dat je op zo’n moment rechtstreeks contact hebt met je doelgroep. Let er wel op dat als je zoiets organiseert, je het ook goed doet. Vaak wordt onderschat wat er allemaal bij komt kijken. Als dingen niet goed geregeld zijn, kan dat een negatieve indruk achterlaten bij de bezoeker. Het afbreukrisico is groot!” 

Doe het goed
Nog een laatste tip van deze experts? “Als je een evenement organiseert, kijk dan goed naar wat bij jouw organisatie en je doelgroep past. Denk na over een duidelijke boodschap en wees vooral creatief. Als je dan ook nog zorgt dat alles tot in de puntjes geregeld is, dan heb je net als Amstel of Magnum een gouden formule in handen!” 

Jonathan de Voogd en Jorine Heijboer

 

Redactie: Odile de Pooter 
Fotografie: Martijn Fincke

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *