Regel je bedrijfsoverdracht goed

Oog voor de toekomst én het personeel

Waarin onderscheiden familiebedrijven zich van andere ondernemingen? En voor welke uitdagingen staan ze? Marcel Klootwijk, partner bij accountantskantoor Baker Tilly in Goes, deelt zijn kennis en ervaring.

“Familiebedrijven zijn vaker gericht op de lange termijn, hebben meer oog voor de toekomst”, vertelt Marcel. “Want ze willen het bedrijf doorgeven aan de volgende generatie. Verder proberen ze hun personeel aan zich te binden; ook in economisch slechtere tijden. In Zeeland zijn relatief veel familiebedrijven, rond de 75% van alle ondernemingen: in de agrarische sector, de visserij en bij veel mkb-ondernemingen. Ze zijn een stabiele factor in de Zeeuwse economie. En ze hebben de toekomst: je ziet dat de volgende generatie innovatiever is en hoger opgeleid.”

Begin tijdig
Een uitdaging waar deze bedrijven voor staan, is de opvolging. Marcel: “Veel eigenaren willen de onderneming doorgeven binnen de familie. Mijn advies is om daar tijdig over na te denken; toch minstens drie tot vijf jaar voor de daadwerkelijke overdracht. Er zijn dan diverse scenario’s denkbaar, bijvoorbeeld om je opvolgers gefaseerd in te laten groeien. Het gaat echter altijd om maatwerk. Het is zaak bij zo’n proces de juiste adviseurs te betrekken: bij Baker Tilly werken accountants en belastingadviseurs daarom samen om te komen tot een voor de klant passende overdracht.”

Familie of externe partij
Marcel merkt dat ondernemers soms nog niet toe zijn aan de overdracht. “Uiteraard respecteer ik dat, want het is een emotioneel proces. Maar op enig moment dring ik er toch op aan. Mocht er geen geschikte opvolger in beeld zijn, dan kan eventueel gezocht worden naar een externe partij om het bedrijf aan te verkopen. Daar kunnen wij ook een rol in spelen met onze collega’s van Corporate Finance. Het is belangrijk om alle opties open te houden en je deskundig te laten adviseren. Je hebt immers maar één keer de kans om de overdracht te doen. Regel het dus goed.”

Tekst: Marjolijn Bergmann
Foto: Linda Hemmes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *