Responsive site met goed CMS

artikel-10-foto-1Als je gaat Googlen waar een goede website anno 2016 aan moet voldoen, kom je talloze tips tegen. Zo staat er op frankwatching.com een handige checklist met de vijftig musthaves voor een professionele site. Maar welke verbeteringen zijn het meest effectief? En wat mag echt niet meer ontbreken op je site? We vroegen het aan een online professional.

Marjolein van der Horst, online marketingmanager van Estrategy legt uit: “Wat we in de praktijk merken, is dat een goed ogende website tegenwoordig niet meer voldoende is. Het is immers allang geen online visitekaartje meer, maar je wilt echt iets bereiken; vooral conversie. Dat houdt onder andere in: offerteaanvragen, terugbelverzoeken en aanvragen voor meer informatie. Het doel van je site is dat je mensen aanzet tot actie en dat je als bedrijf in contact komt met je (potentiële) klanten. Daarom is goede opvolging van die online verzoeken essentieel. Zorg dat je je backoffice daarop afstemt.”

CMS en SEO

“De ‘achterkant’ van de site, dus het CMS, is daarbij de basis”, vervolgt Marjolein. “Die moet goed ingericht zijn. Daarbij is zoekwoordenoptimalisatie (SEO) het belangrijkst. Richt de kopteksten, subkoppen en tekst in met de woorden waarop je gevonden wilt worden. Hoe concreter, hoe beter je gevonden wordt. Wil je auto’s verkopen, biedt dan op die pagina alleen auto’s en niet ook scooters aan. Maar richt daar een aparte pagina voor in.”

Think mobile first

“De website moet bovendien responsive zijn. Dat betekent dat die mooi meeschaalt op alle verschillende media: desktop, tablet en smartphone. Op een smartphone en tablet verschijnt dan een mobiel menu, dat er anders uitziet dan op je desktop. Ook de laadtijd van de site moet snel zijn, anders haken klanten af. Want vergeet niet: iedere aankoop start online. Klanten zijn gewend, veelal mobiel, zelf even vooronderzoek te doen, voor ze iets kopen. Wat is er allemaal te koop en wat kost het? Dus ‘think mobile first’!”

Koppelen sociale media

“Een andere ontwikkeling is de verschuiving naar meer beeld en video op de site en minder tekst. Door een aansprekend, professioneel filmpje op je homepagina, betrek je mensen direct bij je bedrijf. Bovendien is zo’n filmpje op YouTube ook goed voor je vindbaarheid. Het koppelen van je site aan alle sociale media is inmiddels standaard. Voor webshops komen daar de koppelingen met Google shopping of Bol.com nog bij. Wat dat betreft zijn de vroegere ‘nieuwsberichten’ vervangen door de sociale media.”

Online campagnes

“Op je blog, via Facebook, Twitter of Instagram deel je leuke weetjes, nieuwtjes of tips. Die content is heel belangrijk voor de vindbaarheid van je site. Bovendien kun je door de likes en reacties achterliggende data vergaren over je (potentiële) klanten en zo je doelgroep goed in kaart brengen. Als je dat vervolgens weer gebruikt voor je online campagne, wordt je site nog effectiever.”

TEKST MARJOLIJN BERGMANN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Niets gevonden

Er zijn geen resultaten gevonden

Evenement-tag: Ondernemen

Niets gevonden

Er zijn geen resultaten gevonden

","subscription_failed":"Kijk dan de onderstaande velden in om ervoor te zorgen u de juiste informatie.","et_ab_log_nonce":"41fa618582","fill_message":"Alsjeblieft, vul op de volgende gebieden:","contact_error_message":"Gelieve de volgende fouten te verbeteren:","invalid":"Ongeldig e-mail","captcha":"Captcha","prev":"Vorig","previous":"Vorige","next":"Volgende","wrong_captcha":"U heeft het verkeerde nummer in de captcha ingevoerd.","wrong_checkbox":"Checkbox","ignore_waypoints":"no","is_divi_theme_used":"","widget_search_selector":".widget_search","ab_tests":[],"is_ab_testing_active":"","page_id":"15401","unique_test_id":"","ab_bounce_rate":"5","is_cache_plugin_active":"yes","is_shortcode_tracking":"","tinymce_uri":""}; var et_pb_box_shadow_elements = []; var et_pb_motion_elements = {"desktop":[],"tablet":[],"phone":[]}; var et_pb_sticky_elements = []; /* ]]> */