Samenwerken aan volle winkelstraten

artikel-3-foto-1
Ivo Geernaert

In de 24 uurs economie die we inmiddels hebben, raken winkelstraten leeg. Dat doemscenario hoeft geen werkelijkheid te worden. Mits ondernemers, liefst gezamenlijk, aandacht besteden aan de klantbeleving.

Ivo Geernaert van Ivooh! retailconcepts + events in Terneuzen komt regelmatig bij ondernemers en ondernemersverenigingen over de vloer. Hij wijst op het belang om daadwerkelijk toegevoegde waarde te bieden. “Internet is 24 uur per dag open, voor werkelijk alles wat mensen mogelijk nodig hebben, terwijl winkels beperkte openingstijden hebben. Dat is logisch, maar dus ook dat je iets meer moet doen om klanten te trekken.”

Samenwerking
Martijn van Battum, voorzitter van ondernemersvereniging Bizzy in Terneuzen is het met hem eens. Wel wijst hij erop dat er altijd al alternatieve verkoopkanalen waren. “Het is te makkelijk om alles op internet te steken. Vroeger had bijvoorbeeld Wehkamp een catalogus, nu een webshop. Maar het is waar dat de tijd voorbij is dat ondernemers alleen hun winkel maar open hoeven doen. Ondernemen anno 2016 vraagt vooral veel samenwerking om klanten aan te trekken. In Terneuzen werken we nauw samen met de gemeente en City Marketing Terneuzen. Zo zet de gemeente sterk in op een veilig en schoon winkelcentrum en zorgen wij samen met City Marketing voor een aantrekkelijk centrum. Daar horen evenementen bij, maar ook aandacht voor de leegstand. Omdat leegstaande winkelpanden snel rommelig ogen, hebben we op de etalageruiten stickers met een winkelbeeld aangebracht. Het doel is tweeledig; het maakt de uitstraling minder rommelig en het inspireert mogelijk ondernemers in spe om een winkel te starten. De reacties zijn positief, zowel van collega-winkeliers als van het winkelend publiek.”

Funshoppen
Om meer klanten te trekken, adviseert Ivo ondernemers om samen op te trekken en het funshoppen meer aandacht te geven. “Zo trek je niet één persoon, maar een heel gezin naar het centrum. Toch hebben veel ondernemers nog moeite met juist het werken aan dit gezamenlijke belang.” Hij zelf heeft goede ervaringen met het actiematig op de kaart zetten van winkelcentra. Met speciale retail acties in West-Brabant, Zeeland en elders in Nederland. “Zulke acties werken goed, bijvoorbeeld om een extra piek te creëren in drukke  maanden of een omzetboost in een rustige periode. Wij stimuleren altijd de cross-selling. Hiermee verleid je de klant van de buurman ook in jouw winkel te komen. Dat levert altijd blijvend een aantal nieuwe klanten op.”

Positief imago
Volgens Martijn blijft het versterken van het centrum een kwestie van een lange adem. Toch is hij positief gestemd. “Door het wegvallen van enkele grootwinkelbedrijven, bloeien kleinschalige, particuliere initiatieven op. We werken nu hard aan het ombuigen van het imago. Evenementen dragen daar zeker aan bij. Het recente Festival Zoute Neuzen bijvoorbeeld was een groot succes. Dat positieve gevoel betaalt zich vroeg of laat uit.”

TEKST CAROLINE HOUMES & FOTOGRAFIE MARIJANA PAJOVIC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *