Samenwerken en uitblinken waar je goed in bent

Arjan van Gils, wethouder Rotterdam

Rotterdam, de grootste zeehaven van Europa, wil koploper zijn in duurzaamheid en efficiency. Met 385 duizend banen in de portefeuille heeft de internationale maritieme hoofdstad een grootse opgave, maar ook grootse groene plannen.

Wethouder Arjan van Gils (haven, financiën, organisatie en grote projecten): “We verduurzamen het bestaande en onderzoeken nieuwe brandstoffen. We investeren in waterstofsystemen, gecombineerd met wind op zee. Daarnaast werken we aan allerlei circulaire initiatieven, zodat we ook op dat gebied koploper blijven. Dat vergt investeringen, ook vanuit de bedrijven.”

Samenwerking een must
“Rotterdam wordt gezien als voorbeeldhaven en we zijn op veel gebieden de grootste. Niet in afmeting, maar wel op logistiek en innovatief gebied. Daar ligt ook onze kracht. Duurzame initiatieven maken steeds onze haven sterker. Denk aan elektrisch aangedreven voortuigen en varen op batterijen of LNG (vloeibaar aardgas, de schoonste fossiele brandstof, red.).” Samenwerking is een must voor de Noordwest-Europese havens. “Vraagstukken die bij iedereen spelen, zijn de concurrentie in de Aziatische goederenstroom en hoe je je wilt profileren. Er zullen steeds meer nichehavens bijkomen. Nederland heeft bijvoorbeeld zestig procent van de scheepsbouw. Dat, in combinatie met goed onderwijs in maritieme bouw en logistiek management, houdt onze reputatie hoog.”

Brexit
Corona drukt ook op deze vitale sector. “De haven is wel stabiel. Maar Rotterdam heeft meer dan vijf raffinaderijen. Dat heeft impact. Er is nu minder aanvoer en veel overschot aan brandstoffen. Verder is het een gepuzzel om onderhoudsprojecten verantwoord door te laten gaan, met veel mensen fysiek bij elkaar.” Ook Brexit houdt de gemoederen bezig, zegt Van Gils. “Je moet zorgen dat je goed bereikbaar bent door de infrastructuur steeds te verbeteren. Ook het beschikbaar hebben van goed opgeleide mensen maakt het verschil.”

Redactie: Bianca Moorthamer
Fotografie: Jan de Groen
Bron: Zeeland Business magazine 4 – 2020

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *