Scaldiahaven en containerisatie

Voor bedrijven in en buiten het havengebied Vlissingen-Oost blijft het een interessante vraag: ‘Hoe ontwikkelt de haven zich, wat heeft deze haven mij te bieden?’ Zijn dat de voorzieningen op het gebied van containeropslag, of zijn het de groei en de nieuwe ontwikkelingen die de haven aantrekkelijk maken. En die groei, is dat nou alleen bulk of hebben de Zeeuwse havens meer te bieden dan dat? Twee gerenommeerde bedrijven laten hun licht schijnen over deze kwestie. Kloosterboer is specialist in temperatuur gecontroleerde opslag (koeling) en Verbrugge Terminals is een logistieke dienstverlener die zich bezighoudt met op en overslag van stukgoed (hout, staal, metalen, projectlading, papier en cellulose).

Een van de ontwikkelingen op het gebied van groei, waarin breder wordt gekeken dan enkel naar bulk is de Scaldiahaven. Sinds 1999 al in gebruik door Verbrugge. In de Scaldiahaven wordt door Verbrugge voornamelijk woodpulp (=cellulose), een basisgrondstof voor papier, uit Zuid-Amerika overgeslagen. Door een gestage toename van het ladingpakket diende de noodzaak zich aan voor uitbreiding van de Verbrugge Terminal aan de Scaldiahaven. De succesfactoren van deze locatie van het bedrijf zijn diepgang, ruimte en goede achterlandverbindingen. 70% van de afvoer gebeurt over water. Lichters verzorgen het transport naar het achterland en coasters zorgen voor het vervoer naar Engeland, Schotland en Zuid-Europa. De ontwikkeling van de Scaldiahaven is van groot belang voor Verbrugge Terminals. Een tiental jaren geleden zijn de ontwikkelingen ingezet door een steeds verdere globalisering. Destijds realiseerde Verbrugge zich dat de terminal in Terneuzen niet voldoende diepgang en uitbreidingsmogelijkheden had om de grootste schepen te kunnen ontvangen. Een uitbreiding naar Vlissingen lag voor de hand. Aantrekkelijk daarbij was ook dat Verbrugge Terminals met hetzelfde havenbedrijf, Zeeland Seaports, kon samenwerken. Ook de bouw van de Westerscheldetunnel bood nieuwe mogelijkheden voor het makkelijk inzetbaar maken van mensen en materieel op beide locaties. Volgens Verbrugge Terminals is de groei inmiddels goed op gang gekomen, maar dat gaat stapsgewijs. Verbrugge Terminals blijft investeren in de Zeeuwse havens, zowel in bulk als stukgoed.

John Dane is algemeen manager bij Kloosterboer Vlissingen. Kloosterboer heeft al heel wat ontwikkelingen ondergaan. Van handelaar naar opslag en daarna een uitbreiding van de dienstverlening. “Wij zitten niet in de Scaldiahaven, we zijn gesitueerd rond de Bijlevelthaven en Westhofhaven”, vertelt Dane. Echter, hij ziet wel degelijk heil in soortgelijke activiteiten. Als het gaat om groei en ontwikkeling van de havens is Kloosterboer erg actief. Dane: “De BOW-terminal is hier een voorbeeld van en laat zien dat we niet enkel containers verwerken of enkel foodopslag doen.

“Vrijwel alles kan en gaat in een container, dus hoe dan ook is een diepzee containerterminal een absolute must.” Uiteindelijk is containerisatie volgens Dane dus essentieel om een sterke positie te houden als bedrijf, en als havengebied. De visie van Verbrugge Terminals verschilt in deze weinig van die van Dane. Er is nog geen deep sea containeroverslag in Vlissingen. Op het gebied van stukgoed heeft Vlissingen een sterke positie maar bij een gezonde ontwikkeling horen containers. Nu komen en gaan de containers met lichters van en naar de grote deep sea containerhavens Antwerpen en Rotterdam.

Dane: “Het is belangrijk om gezamenlijk een vuist te maken en te proberen een Verbrugge, Scaldia- of Westerschelde containerterminal te realiseren, wij kunnen enkel een positief signaal geven”. Nieuwe ontwikkelingen, en bovenal de wil om te ontwikkelen is het grootste goed in dit havengebied. En dat is uiteindelijk één van de voorwaarden voor een verdere groei. Groei gaat zeker niet vanzelf. Je moet dag en nacht de markt volgen en visie hebben. De succesfactoren zijn volgens Verbrugge Terminals locatie en motivatie. De inspanningen om de havens van Vlissingen en Terneuzen blijvend op de kaart te zetten moeten gebeuren door bedrijven en overheid gezamenlijk. Een hoofdrol is weggelegd voor de spil van de Zeeuwse havens, Zeeland Seaports.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *