Social influencers & 5 tips om ze te benaderen

social media influencerBron: eBirds

Het woord Social Influencer kom ik steeds vaker tegen. En het aantal blogs en vlogs zie ik blijven groeien en groeien. Ook de opmars van Instagram, snapchat en youtube is me zeker niet ontgaan. Iedereen met een smartphone kan zich tegenwoordig al een social influencer noemen. Ik mijzelf ook.

Wat is een social influencer nu precies? Ik zie het als iemand zoals jij en ik. Iemand die heel dichtbij staat en bereikbaar is. Een persoon waar ik iets mee deel en waarmee ik mezelf identificeer. En om die reden vind ik het ontzettend belangrijk wat die persoon doet, vindt en zegt. Ik ben ook niet de enige die dat vindt. Zie ik dat de influencer elke ochtend otbijt met havermout en daarbij verteld dat dit een super ontbijt is, dan ga ik ook maar ontbijten met havermout. Want als deze influencer waar ik mezelf zo in herken dit doet, dan zal het ook wel super zijn toch? Precies daarom heeft de influencer veel volgers en dus veel invloed.

Het is dus niet gek dat merken staan te springen om samen te werken met deze invloedrijke personen. Denk maar eens aan beautybloggers. Hoe aantrekkelijk is het voor een cosmeticabedrijf om gratis producten naar zo’n blogger te sturen? Vervolgens prijst de beauty influencer de producten namelijk aan in haar blog of vlog.

De fitnesswereld is ook een uitstekend voorbeeld om te laten zien dat social influencers booming business zijn. Neem een gemiddeld Instagram account van een ‘fitgirl’. In haar bio staan tenminste een of meer ‘sponsoren’ vermeld of is ze hoogstwaarschijnlijk ambassadeur van het een en ander. Supplementenlijnen, sportkledingmerken en de ‘healthy food’ industrie zijn onwijs slim. Ze bieden de fitgirls en andere invloedrijke Instagrammers, enthousiaste vloggers en vleutige bloggers hun producten gratis aan. Er worden afspraken gemaakt over hoe vaak iets wordt gepost over het product in kwestie en de fitties krijgen een promotiecode die ze moeten aanprijzen onder hun volgers. Een win-winsituatie.

Maar hoe speel je hier zelf slim op in met jouw bedrijf of merk? Houd de volgende vijf tips in gedachten als je van plan bent om influencers te benaderen.

TIP #1
Om te beginnen is het belangrijk om betrokkenheid te verkiezen boven bereik. Iemand kan een gigantisch aantal volgers hebben, maar dat zegt nog niks over de betrokkenheid bij de posts en de interactie die daarop volgt.

TIP #2
De invloedrijkheid van een social influencer is ontstaan vanuit een passie. Deze persoon heeft geloofwaardigheid gekregen door openlijk bezig te zijn met deze passie en het bereiken van een bepaald doel. Personen zijn de influencer gaan volgen omdat zij dezelfde passie delen en omdat ze zich kunnen identificeren met de influencer. Volgers geloven daarom in de influencer en nemen dingen van hem of haar aan. Kies dus iemand die zijn ziel en zaligheid in een passie stopt.

TIP #3
Daarnaast is het belangrijk om de influencer ruimte te geven. Dit om de authenticiteit te bewaren. Laat diegene zijn eigen verhaal of ervaring met het product vertellen. Belangrijk daarbij is dat ze daadwerkelijk fan zijn van jouw merk of product.

TIP #4
Zorg in aanvulling op tip 3 ervoor dat de social influencer niet te commercieel wordt. Zodra jouw merk iets te vaak en iets te prominent naar voren komt is de geloofwaardigheid direct weg. Volgers prikken hier namelijk snel doorheen. Ze willen weten wat de influencer oprecht en gemeend zou aanprijzen. Niet wat jouw merk ze influistert. Pas daar dus voor op.

TIP #5
Tot slot is het niet verstandig om voor bekendheid te kiezen. Want vergeet niet: een influencer is invloedrijk op een specifiek gebied. Zoek dus die influencer die bij jouw product of merk past op en laat je niet verleiden door populariteit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *