Social media een hype of niet (meer)?

eBirds blog 2Social media een hype of niet (meer)?

Nee, social media is geen hype meer. Het gebruik van social media kanalen heeft inmiddels een vaste plek verworven in onze communicatie. Welke platformen en hoe we ze gebruiken wil nog wel verschuiven, maar de meesten onder ons kunnen zich een leven zonder niet meer bedenken. 

Social media maakt het heel gemakkelijk om op de hoogte te blijven van wat er om ons heen gebeurt. En alle vormen van mobiel internet helpen daar natuurlijk enorm bij. De trend in marketing voor 2015 ‘don’t miss the moment’, maakt het voor bedrijven erg belangrijk dat zij zich ook op de hoogte houden van de actualiteiten. Het is zaak alert te zijn op wat er gebeurt en op het juiste moment, passend te reageren. Pffff….ja dat vraagt nogal wat van mijn organisatie, hoor ik u denken. Maar met een goede strategie, (bijna) 24/7 alertheid en de nodige flexibiliteit is het zeker haalbaar.

Naast de berichten waarmee op actualiteiten wordt ingespeeld wil het publiek ook graag iets extra’s,  zoals meegenomen worden in een verhaal of relevante ervaring. Waardoor een kijkje achter de schermen wordt geboden en de band verder wordt versterkt. Deze online transparantie is ook een trend die zich in 2015 verder zal ontwikkelen. Het is dan ook goed om niet alleen de afdeling communicatie te betrekken bij de inzet van social media, maar dat heel de organisatie op de hoogte is en bewust van jullie doelen binnen social media. En een tevreden medewerker is tenslotte een ook online een perfecte ambassadeur voor het bedrijf.

En mocht u zich afvragen of we nog mailen in al het social media geweld, het antwoord is JA. In 2014 is gebleken dat e-mailmarketing een van de meest effectieve marketingmiddelen is*. Meer dan 60% van de e-mails wordt gelezen en vaak wordt ook doorgeklikt naar een bijlage of website die vermeld wordt in bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Het grote voordeel van e-mailmarketing, ten opzichte van bijvoorbeeld social media, is dat de aandacht op het moment dat de e-mail wordt geopend helemaal naar uw e-mail en dus uw bedrijf gaat. Tenslotte waarschijnlijk een ‘open deur’, maar vergeet niet om de inhoud heel gericht aan de doelgroep aan te passen en aantrekkelijk te maken met een goede lay-out en goede tekst.

Mariella Battistella Kloet | eBirds

Bron: Marketingfacts

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *