Kennisdeling: Social Media in Brazilië

Noem het ‘field research’ en vakantie in het buitenland wordt werk.

Hoe sterk verschilt het social media landschap en het gebruik ervan in Brazilië van dat in Nederland? Wat zijn trends en waar liggen kansen? En hoe doen Nederlandse bedrijven het eigenlijk op social media, vergeleken met hun Braziliaanse collega’s?

In de eerste plaats is Facebook in 2012 het hards gegroeid in Brazilië. Het land kent inmiddels meer dan 64 miljoen Facebook gebruikers en ook steeds meer bedrijven hebben een eigen Facebook-pagina. Dit is dan vaak erg commercieel gericht doordat bedrijven veel speciale kortingen aan hun volgers op Facebook bieden. Ook zien we verwijzingen in de offline communicatie naar Facebook-pagina’s. Daarnaast gebruiken bedrijven in Brazilië vaker social media voor hun klantenservice, zoals grote bedrijven in Nederland dat ook steeds meer toepassen. Orkut, (een platform vergelijkbaar met Hyves), waar wij in Nederland nog nauwelijks van gehoord hebben, is het op één-na-grootste social media platform in Brazilië.

Een andere trend is het zakelijke gebruik van Instagram (een applicatie om eenvoudig foto’s gemaakt met een smartphone, te bewerken en te delen). Bedrijven plaatsen regelmatig via Instagram foto’s van hun producten, locaties of evenementen op diverse social media. Dit is iets wat we in Nederland minder tegenkomen, maar wat leuke kansen biedt!

Ook de netwerkmogelijkheden van social media worden steeds meer ontdekt in Brazilië. Waar men vroeger toch het persoonlijke contact gebruikte om tot netwerk-groei of afspraken te komen, (zoals netwerkbijeenkomsten), worden steeds vaker contacten gelegd of vervolgafspraken gemaakt via social media. Met als gevolg dat bedrijven sneller tot zaken komen.

Het grootste verschil met Nederlandse bedrijven vinden we in het gebruik van social media door medewerkers tijdens werktijd. Wat in Brazilië juist gewaardeerd en gestimuleerd wordt! Men gaat ervan uit dat het gebruik van social media (voor zakelijke en privé doeleinden) de creativiteit van de medewerkers bevordert. En dit leidt tot betere prestaties.

We zien een grote integratie tussen online en offline communicatie in Brazilië. Het land staat duidelijk open voor de mogelijkheden die diverse platformen bieden en bereidt zich op dit gebied voor op de aankomende Olympische Spelen en het WK 2014. Er liggen in Brazilië vooral nog kansen in het business-to-business gebruik van social media, terwijl dit in Nederland al meer tot uiting komt. Maar het is slechts een kwestie van tijd voordat dit ook tot zijn recht zal komen.

Até a proxima!!

Mariela Batistella | eBirds

één reactie

  1. mooi stukje…..
    groetjes uit spanje

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *