Social Media & Sport

Hoe we een sportevenement beleven is door het gebruik van social media veranderd, zeg maar gerust; geïntensiveerd! We leven al maanden toe naar bijvoorbeeld het WK voetbal en dat doen we niet alleen. Door allerlei informatie en leuke teasers met elkaar te delen via de diverse social media kanalen begint de lol (en spanning) al vroeg aan te zwellen.

socialmedia&sport ebirdsUiteraard spelen bedrijven hier gretig op in door hun product in een WK-jasje te presenteren of in te spelen op een aanstaande wedstrijd of uitslag. Vooral de humoristische inhakers vergroten het bereik en de like-baarheid van een merk, doordat deze veelvuldig worden gedeeld. Mits het goed wordt uitgevoerd, want juist doordat de berichten zo intensief worden gedeeld moeten bedrijven extra alert zijn op ‘gevoelige’ onderwerpen. Een leuk en luchtig bedoeld bericht, kan zo maar een onbedoelde negatieve uitwerking krijgen door het gebruik van een misplaatste uitspraak.

We beleven op deze manier een sportevenement niet alleen intensiever, maar we blijven er ook langer bij betrokken. En daar zit de duidelijke meerwaarde van de inzet van social media voor evenementen. Want in de periode voorafgaand, tijdens, maar zeker ook na afloop is het mogelijk het publiek betrokken te houden. Dit geldt uiteraard niet alleen voor grote jongens onder de evenementen, maar zeker ook klein en lokaal.

Door tijdig te starten met het delen van berichten over dingen als de voorbereidingen, datum en locatie, betrokken partijen en natuurlijk de inhoud van het evenement, kan het aantal deelnemers/bezoekers positief worden beïnvloed. Tijdens het evenement is er van alles te delen, zoals foto’s, video’s, uitslagen ed. Het is dan wel zaak om te zorgen dat iemand verantwoordelijk is of speciaal wordt aangesteld voor het plaatsen van berichten en dat dit niet in alle hectiek van de organisatie wordt vergeten. Ook na afloop kunnen gebeurtenissen van het evenement worden gedeeld en kan het publiek worden opgeroepen ook hun belevenissen te delen.

Op deze manier hebben de betrokken partijen veel exposure voor hun inzet en bijdrage. Iets waar een potentiële sponsor zeker oren naar zal hebben.

Bij terugkerende evenementen willen we natuurlijk het bereikte publiek aan ons verbonden houden. Dit kan alleen door frequent leuke, interessante en vooral relevante informatie te blijven delen.

 

Samantha de Caluwé | eBirds

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *