Social Media voor starters: wat niet te doen

ebirdsHet is inmiddels wel duidelijk: aan social media in business ontkomt men niet meer. Social media is de hype voorbij. Het heeft namelijk een blijvende plek verworven in onze communicatie. Toch blijft het een uitdaging om social media succesvol in te zetten, helemaal als dit nog onbekend terrein voor u als startende ondernemer is. Wanneer u besluit om uzelf te wagen aan deze uitdaging, is er een aantal don’ts waarvoor u op moet passen.

LIKE, SHARE & WIN.
Een like, deel & win actie is verleidelijk. U bereikt veel fans, krijgt een hoop likes en uw product staat in the picture. Maar schijn bedriegt. Het geeft inderdaad een hoog bereik, alleen weinig controle. Een groot deel van de bereikte personen is waarschijnlijk niet eens de gewenste doelgroep. Daarnaast is er een grote kans dat de vers verworven fans ‘vind ik niet meer leuk’ of ‘unfollow’ aanklikken, zodra zij niet in de prijzen vallen. Like, deel & win acties zijn ook nog eens irritant. Men wordt er namelijk mee overspoeld op social media. U loopt ook risico dat de actie flopt. De drempel om te delen kan soms nog best groot zijn. En tot slot: facebook verbiedt deze acties zelfs. Dus Like, Share & Win… Don’t.

SOCIAL MEDIA IS HET DOEL
Zo snel en zo veel mogelijk volgers, fans en likes krijgen is toch het ultieme doel? Nee. Social media is een middel en vooral géén doel. Social media moet aansluiten bij de doelen van de organisatie en wordt als middel ingezet om deze doelen te bereiken. Echte don’ts zijn: zelf massaal gebruikers gaan volgen in de hoop op meer volgers, fake accounts inzetten voor bijvoorbeeld reacties, hashtags for likes of nog erger, likes of followers kopen.

PRACTICE WHAT YOU DON’T PREACH
Online is het makkelijk om mooie dingen over uw organisatie, product of dienst te vertellen. Met een online kijkje achter de schermen laat u zien dat uw bedrijf de klant altijd vriendelijk en persoonlijk benadert. Wanneer een klant dan offline een chagrijnige receptioniste aan de telefoon krijgt, wordt de plank natuurlijk volledig mis geslagen. Hoe u zich online profileert, moet in lijn zijn met hoe de organisatie zich achter de schermen daadwerkelijk gedraagt. De organisatie anders of beter voordoen is een don’t.

MEEDOEN IS BELANGRIJKER DAN WINNEN
Dat uw bedrijf één of meerdere social media accounts heeft, waar zo nu en dan wat op wordt gepost, is nog geen garantie voor succes. Het moet waardevol zijn om de pagina te volgen. Alleen ‘meedoen’ is niet genoeg. De content die u plaatst moet passen bij de doelgroep. Denk er daarom ook goed over na of de doelgroep überhaupt aanwezig is op het kanaal dat u voor ogen hebt. Onthoud dat uw social media pagina uw visitekaartje is. U krijgt geen tweede kans voor een eerste indruk. Zorg er dus voor dat de pagina er professioneel uitziet. Ten slotte, een lege pagina is zeker weten een don’t.

HOE MEER, HOE BETER
Een foto of link in context plaatsen is belangrijk, maar een post voorzien van een tekst die maar door en door blijft gaan, is niet de bedoeling. Een te lange status update zorgt voor het verliezen van de aandacht. De content die u plaatst moet snackable zijn. Is het te lang? Dan slaan uw volgers de post waar u zo uw best op had gedaan simpelweg over. Ook te vaak posten heeft een averechts effect. Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Don’t over do it.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *