Social Selling

Social selling versterkt je salesproces. Sales en marketing komen hier uitstekend samen en zetten jou als persoon centraal. Klanten accepteren namelijk niet langer de harde verkoop skills van menig verkoper. Klanten reageren alleen nog op marketingcampagnes waarin klantbeleving centraal staat.

Social selling is de kunst van klanten naar je toe laten komen. Jij staat als personal brand centraal in dit proces. Jij deelt online kennis via een aantal social mediakanalen waar je prospect zich begeeft en je gaat de interactie aan met je volgers. Het doel is waarde creëren, nieuwsgierigheid wekken, kennis delen en online zaadjes planten in de hoofden van jouw prospects. Je draait het traditionele verkoopproces om en kunt op een warme wijze je doelgroep uiteindelijk benaderen om tot een afspraak te komen.

Jij, als expert, bent in het bezit van waardevolle informatie (content) die je met je doelgroep gaat delen. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van tips die je weggeeft, artikelen die je schrijft, video’s die je opneemt en webinars die je geeft. Zorg dat de strategie en de middelen die je kiest dichtbij je staan, zodat het authentiek is en dat jij gemotiveerd blijft gedurende het gehele proces.

In het ‘social sales-proces’ gaat het dus om jou als mens. Jouw personal branding is ontzettend belangrijk. Altijd, maar helemaal tijdens social selling. Durf je visie over jouw vakgebied uit te dragen en durf je kennis te delen in de markt. Je bent het verplicht aan jezelf en je potentiële klanten. Waar jij voor hebt gestudeerd of hebt geleerd (zonder studie) en welke kennis jij bezit, doet ertoe en is belangrijk om te delen! Durf te gaan staan in je authentieke kracht. Laat jezelf zien, zonder te veel op te scheppen. Deel en inspireer. Neem mensen mee in je verhaal.

Het devies luidt: deel je kennis, creëer waarde, wek nieuwsgierigheid, durf weg te geven en trigger je prospects om contact met jou op te nemen. Meer weten over deze inbound marketing techniek?