Spoor-infra investeringen Zeeuws-Vlaanderen broodnodig

RRF_zb_haveneditie_jeanruinard2De afgelopen jaren is er flink geïnvesteerd in de infrastructuur van Zeeland: van de Sluiskiltunnel en de Sloeweg tot de Tractaatweg en de N61. Toch valt er nog het nodige te verbeteren, vooral rond het spoor. “We moeten de Zeeuwse en Haagse politiek wakker schudden!”

Maar eerst het goede nieuws. Jean Ruinard, commercieel manager van Zeeland Seaports: “De ontsluiting van onze haven is op zich heel goed. Rond omliggende havens is er veel congestie op de wegen, hier niet. En wil je verder per binnenvaartschip, dan moet je bijvoorbeeld in Zeebrugge helemaal buitenom. Onze ligging zorgt voor enorme kostenbesparingen. Kijk naar de vaartijd: wij liggen een uurtje varen vanaf de Noordzee, heen en weer naar Antwerpen kost minimaal 16 uur!”

Wensen
“Investeringen in infrastructuur moet je altijd proactief doen”, vindt Ruinard. “De capaciteit die er nu is, is afgestemd op de verwachte groei. Alleen wat het spoor betreft, zijn er nog wel een aantal wensen. Zoals de spoorverbinding Zeeland-Antwerpen. Dat moet nu allemaal via Roosendaal of Kijfhoek (Dordrecht), puur omdat de ‘Sloeboog’ mist, een stuk spoor van zo’n 14 kilometer bij Rilland. Dat is niet alleen logistiek onhandig, maar levert bij transport van gevaarlijke goederen extra veiligheidsrisico’s op. Uiteraard is hierover overleg met alle betrokken partijen en staat het op de Nationale Spooragenda. Maar er zijn enorme investeringen mee gemoeid.”

Spoor
Dat er bij het spoor nog de nodige knelpunten liggen, bevestigt Frank de Meijer, vice-president operations van Outokumpu. Deze Finse onderneming, wereldleider in roestvast staal en hoogwaardige legeringen, is al 23 jaar gevestigd in de haven van Terneuzen. “Wij zijn voor meer dan 30% afhankelijk van vervoer per spoor: bij ons komt 1 miljoen ton staal binnen dat wordt verwerkt en doorgevoerd. Spoor is voor ons het efficiëntst en beter voor het milieu.”

“Puur omdat dat de kwaliteit en capaciteit van het spoor in Zeeuws-Vlaanderen niet betrouwbaar genoeg is gaat deel van ons transport niet via Zeeuws-Vlaanderen, maar via Vlissingen. Dat komt omdat al het treinverkeer van de Axelse Vlakte richting Gent niet oostelijk van het kanaal kan rijden. Dat stuk spoor ontbreekt. Nu moeten de treinen over de brug van Sluiskil en vervolgens bij Gent nogmaals het kanaal over. Dat is een gevaarlijke situatie en maakt onze logistiek kwetsbaar.”

Winst
“Niet alleen wij, maar ook gevestigde en toekomstige bedrijven hebben die spoorbehoefte”, merkt De Meijer op. “We lobbyen, samen met Zeeland Seaports en PORTIZ om de politiek in Zeeland en Den Haag wakker te schudden. Want veel geld gaat in de infrastructuur rond Rotterdam zitten, terwijl de netto-toegevoegde waarde van de Zeeuwse havens veel hoger is. Met een investering in de spoor-infra aan de oostelijke kant van de kanaalzone ontstaat een betrouwbare en snellere route, die tijdwinst, geld en winst voor het milieu oplevert.”

 

TEKST MARJOLIJN BERGMANN & FOTOGRAFIE MARIJANA PAJOVIC

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *