Succesvol laveren

Familiebedrijven in crisistijd

Een crisis is net zo lastig voor een familiebedrijf als voor een niet-familiebedrijf. Toch blijken familiebedrijven succesvoller te zijn ten tijde van crisis dan niet-familiebedrijven. Dit komt omdat zij anders reageren op verslechterende economische omstandigheden.

Hans Bakker en Marcel Klootwijk, beiden partners bij Baker Tilly Berk in Goes, refereren graag aan het onderzoek: ‘Met het familiebedrijf de crisis door!’ van ruim een jaar geleden. Dit onderzoek, uitgevoerd door Nyenrode Business Universiteit en de familiebedrijfsadviseur van Baker Tilly Berk, toont aan dat familiebedrijven crisisbestendiger zijn en minder hard krimpen.

Herwaardering
In de jaren tachtig van de vorige eeuw werd nog vaak beweerd dat familiebedrijven door emotionele beslommeringen en onprofessioneel management geen lang leven beschoren zouden zijn. Deze redenatie is inmiddels ingehaald door de werkelijkheid van vandaag. Het familiebedrijf wordt alom geprezen vanwege het streven naar continuïteit, de zorg voor werknemers, de regionale binding en het volharden in moeilijke tijden: “Zie het maar zo dat familieondernemers ‘hun kindje’ veel langer koesteren. Zij zijn bereid om eigen middelen in te zetten of genoegen te nemen met minder inkomen om daarmee het voortbestaan van het bedrijf op langere termijn te waarborgen,” legt Bakker uit. “Maar niet alleen de directeur-eigenaar zelf, ook de medewerkers zijn veel meer bereid om mee te veren met de omstandigheden. Dit vanwege de veel nauwere, vaak langdurige, band tussen werknemer en werkgever”, aldus Klootwijk.

Koester rendabele bedrijfsonderdelen
Hoe sterk een familiebedrijf in de basis ook kan zijn, het is natuurlijk aan de ondernemer om deze kracht ook ten volste te benutten. “Wij merken dat we meer dan ooit sparringpartner voor deze ondernemers zijn. Het komt immers nu echt aan op ondernemen. Wij zijn familieondernemers daarbij van dienst door de onderneming financieel inzichtelijk te maken. Met alleen kostenreducties red je het niet. Belangrijk is om de hele organisatie tegen het licht te houden. Dan wordt immers duidelijk welk onderdeel rendabel is en op welke activiteit geld wordt toegelegd. Het spreekt voor zich dat wij in veel gevallen zullen adviseren om uitsluitend te focussen op de winstgevende onderdelen.”

Innovatie
Naast een frequente kijk op de financiële stand van zaken, is het voor bedrijven belangrijk om onderscheidend te zijn en te blijven. Innovatie speelt hierbij een belangrijke rol. “Achterover zitten en blijven doen wat je altijd deed, werkt niet meer. Als we kijken naar de succesvolle familiebedrijven in onze praktijk dan constateren we dat deze stuk voor stuk onderscheidend zijn. Innovatie kan daarbij een sleutelrol spelen, maar niet noodzakelijkerwijs. Overigens, ondernemers die innovatie afwijzen als zijnde te duur, wijzen wij graag op tal van subsidiemogelijkheden en fiscale faciliteiten.”

Bedrijfsopvolging
Bij familiebedrijven speelt vaak ook de kwestie van bedrijfsopvolging. “Uitstellen tot na de crisis is geen optie want niemand weet wanneer dat is. Het is daarentegen wel belangrijk om dit goed te regelen. Een optie daarbij is om te kiezen voor een gefaseerde opvolging want ook hier geldt weer dat niets doen, de slechtste optie is.”

 

Familiebedrijven zijn in tijden van crisis succesvoller dan niet-familiebedrijven. Ze blijken minder gericht op het maximaliseren van de winst en meer op het vasthouden van de werkgelegenheid in tijden van economische neergang. Veel tijd wordt nu besteed door familiebedrijven aan innovatie. Dit blijkt uit een recent onderzoek onder familiebedrijven van Nyenrode Business Universiteit en Baker Tilly Berk.

 

‘Altijd iemand van de familie aanwezig’
Voor Marco Bal, directeur-grootaandeelhouder van Autobedrijf Bal in Tholen, is de kracht van zijn familiebedrijf duidelijk. “We zijn zoveel mogelijk zelf aanwezig. Je kijkt als eigenaar nu eenmaal anders naar de zaak dan een medewerker. Ik ben ervan overtuigd dat onze servicegraad daardoor hoger ligt. Klanten waarderen dat.”

Autobedrijf Bal heeft recent een aantal ingrijpende wijzigingen ondergaan. “Samen met de accountant van Baker Tilly Berk hebben we ons bedrijf onder de loep genomen. Hieruit werd duidelijk welke bedrijfsonderdelen meer of minder rendabel waren. Daarop hebben we een aantal toekomstgerichte stappen  gezet. Ons dealerschap hebben we beëindigd. In plaats daarvan hebben we nu een universeel autobedrijf gericht op handel, onderhoud en reparaties van alle automerken. Daarnaast hebben we onze twee tankstations fors uitgebreid en bemand. Hier is altijd iemand van de familie aanwezig. Bekende gezichten; dat vinden klanten fijn. Bovendien kiezen we steevast voor kwaliteit. Vanochtend nog werd ik gecomplimenteerd met onze verse broodjes en de schone toiletten.”

 

Bouwen op vertrouwen
“Bouwbedrijf van de Linde is een familiebedrijf van ruim drie generaties. Ik ben er trots op verder te mogen bouwen op deze fundamenten”, aldus Marco van de Linde, directeur-grootaandeelhouder.

“We zijn een traditioneel bedrijf met veel vakmanschappen in huis. Hierdoor kunnen we snel en efficiënt inspelen op de marktvraag. Dit doen we met circa 65 medewerkers. Kenmerkend is dat we kwaliteit leveren, uitgevoerd door vaste, zelf opgeleide mensen en afspraken nakomen. We gaan geen discipline uit de weg en waarderen iedere opdracht; van klein tot groot. Zo zijn we actief in winkelinrichting, verbouw en onderhoud, renovatie, restauratie, utiliteitswerken, zorgsector, timmerfabriek, woningbouw, levensloopbestendig aanpassen van woningen en woon- en comfortverbeteringen.” “Baker Tilly Berk ondersteunt onze  bedrijfsvoering optimaal. Zij coachen en sturen onze financiële proces-structuur naar een steeds hoger niveau. De vakmensen van Baker Tilly Berk zijn van toegevoegde waarde bij belangrijke besluiten. Hun bedrijfsfilosofie loopt in dezelfde pas als de onze en dat werkt goed samen.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *