Succesvolle koerswijzigingen bij Zeeuwse drukkerijen

De wereld van drukkerijen is de laatste jaren flink veranderd. Enerzijds hebben veranderingen in de wereld om ons heen hun invloed. Anderzijds verandert de drukkerij ook van binnen uit, onder andere vanwege nieuwe, technologische ontwikkelingen. Ook Zeeuwse drukkerijen passen hun dienstverlening aan.

De hedendaagse consument leest weinig. Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van gedrukte media de laatste jaren sterk is afgenomen, terwijl het gebruik van digitale media juist sterk toeneemt. Uit cijfers van het CBS blijkt dat 94% van de Nederlanders een internetaansluiting heeft. Door het gebruik van internet neemt de behoefte aan gedrukte uitingen af. Ingrid Koene van Drukkerij Zoetweij in Yerseke merkt dat zelf ook. “Steeds vaker komt de vraag of digitaal factureren akkoord is. Ik kan niet laten om dan in eerste instantie met ‘nee’ te antwoorden. Immers, geen papieren facturen betekent eenvoudigweg ook minder werk voor ons. Maar natuurlijk, je kunt dit niet tegengaan.”

Verschillende mediavormen
Ook Floor Pieters van Pieters Grafisch Bedrijf in Groede ziet de teruggang in gedrukte media. “Anderzijds, wij blijven er in geloven. Sterker nog, we hebben het ontzettend druk. Naar mijn idee beginnen bedrijven zich meer en meer te realiseren dat internet wel erg vluchtig is. De aandachtswaarde voor gedrukte uitingen is vele malen groter. Ik denk dat we naar een situatie gaan waarin de verschillende uitingen elkaar zullen gaan versterken.” Daarom zet het bedrijf de laatste jaren sterk in op de technische implementatie van alle voorkomende mediavormen. “Zo kunnen klanten bij ons terecht voor drukken, ontwerpen maar bijvoorbeeld ook voor de bouw van websites en de ontwikkeling van apps.”

Communicatieadvies
De verminderde vraag naar drukwerk was voor De Vey Mestdagh in Vlissingen reden om de bakens te verzetten. Met de start van Roosevelt Communicatie, eveneens in Vlissingen, kan de drukkerij een totaalpakket aanbieden waar de klanten garen bij spinnen. Merijn van den Berg: “Voor onze relaties is dit een uitstekende uitbreiding van onze dienstverlening. In plaats van met verschillende leveranciers te maken te hebben voor communicatieadvies, drukwerk, website en social media kunnen ze nu op één plaats terecht. Dit werkt bijzonder efficiënt, zowel voor de klant als voor ons”.

Homo digitalis
De Zeeuwse drukkerijen zijn klaar voor de ‘homo digitalis’. Zo verwacht Floor Pieters de komende tijd veel werk uit het zodanig vormgeven van website dat ze ook via smartphones en I-pads goed te gebruiken zijn. Roosevelt Communicatie biedt volop ondersteuning bij het inzetten van social media. En ook Drukkerij Zoetweij zet internet in. “Natuurlijk, we zijn een ‘traditionele drukker’ maar gebruiken vanzelfsprekend de nieuwste technieken, bijvoorbeeld om documenten uit te wisselen. ‘We Transfer’ of FTP; op deze manier kunnen zowel wij als onze klanten efficiënt samenwerken.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *