Taart moet verdeeld worden

Steeds meer tekstschrijvers en communicatieadviseurs in Zeeland beginnen voor zichzelf. De meest recente cijfers van de Kamer van Koophandel geven aan dat er in de provincie maar liefst 462 bureaus gevestigd zijn. In verreweg de meeste gevallen (351) gaat het om eenmansbedrijven. Vijf jaar geleden werden in totaal nog ‘slechts’ 350 vestigingen geteld. Uit het onlangs door de beroepsorganisatie Logeion gepubliceerde Communicatie-jaaronderzoek 2013 komt overigens naar voren dat de meeste opdrachtgevers dit jaar minder budget voor hun campagnes ter beschikking hebben.

Zo ziet directeur Rien Tholenaar van het in Oud-Vossemeer gevestigde Ritho Communicatie & Media tal van verschuivingen in de markt. Ondernemers kiezen bij de huidige marktomstandigheden volgens hem steeds vaker voor de grotere full service bureaus. ‘De focus van ondernemers ligt meer dan ooit op waar het bedrijf goed in is. Alles eromheen wordt als ballast ervaren. Ondernemers willen een totaalconcept.’ Voor de eenmanszaken wordt het daarom steeds moeilijker om voldoende omzet te halen, meent Tholenaar. ’Bedrijven willen volledig ontzorgd worden en niet allerlei bureautjes af. Eénpitters zijn te gefragmenteerd in hun activiteiten. Ze beheersen vaak maar één kunstje. Bovendien werken ze allemaal op een eiland en is de eenduidigheid in de marketing- en communicatie daardoor vaak ver te zoeken.’

Manifesteren
Ondanks die slechte vooruitzichten begint een groeiend aantal communicatie-professionals in Zeeland toch voor zichzelf. Soms worden ze tot die stap gedwongen vanwege ontslag bij hun werkgever. Ook is het vak laagdrempeliger geworden. De techniek maakt het mogelijk dat bijvoorbeeld grafische vormgevers en webdesigners vanuit huis werken. Bijna vanzelfsprekend is het merendeel van de professionals gevestigd in de grotere steden in Zeeland. Middelburg spant de kroon met 73 vestigingen, gevolgd door Goes (64) en Terneuzen en Vlissingen op een gedeelde derde plaats (51). Slechts één bureau in Zeeland, Boom Communicatie, telt meer dan 20 werknemers. Ritho Communicatie & Media biedt werk aan 17 mensen en behoort daarmee tot de grotere bureaus in de provincie. Tholenaar kijkt positief naar de toekomst. ‘Ondernemers realiseren zich dat ze, meer dan ooit, aan de weg moeten timmeren en zich naar buiten toe moeten manifesteren.’

Topsport
In het jaaronderzoek van Logeion wordt het integreren van social media in de communicatiemix door de meeste professionals als het belangrijkste speerpunt gezien. In het kader van de economische situatie ligt de focus ook op meer doen met minder. Accountability, het verantwoording afleggen en monitoren van effecten van communicatie-uitingen, wordt daardoor steeds belangrijker. Vanuit zijn ervaring kan Tholenaar dat enkel maar onderschrijven: ‘Elke klap moet raak zijn.’ Het belang van social media wordt volgens hem nog wel eens overschat. ‘Je moet zeker niet al je geld op één paard zetten. Voor een deel is het een hype en is het aantal volgers beperkt. Het gaat erom dat je social media verbindt in de totale mix.’ Een andere opvallende ontwikkeling in de markt is de snelle groei van websites die aangepast zijn voor mobiel internet. Volgens het rapport van Logeion was eind vorig jaar precies de helft van alle websites in dat opzicht bij de tijd. In 2011 was dat nog maar 29 procent. De sector verwacht weinig personele wijzigingen als gevolg van de crisis, 88% van de professionals voorziet geen problemen voor zichzelf. Het merendeel (63%) voorspelt zelfs een groei in de opdrachtenportefeuille van 2013. Ook bij Ritho Communicatie zijn ze optimistisch. Tholenaar: ‘Wij prijzen ons gelukkig met een enorme toeloop van nieuwe klanten. Maar ook wij merken dat de budgetten onder druk staan. Optimaal rendement halen uit campagnes en acties is daardoor topsport geworden.’

door Marc Volleman | De Twaalfde Man Marketing & Communicatie

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *