Terugblik ZB Netwerk bij IVN / NPO

Zo’n negentig belangstellenden stapten donderdag 11 september aan boord van de MS Onrust voor een bijeenkomst van het Zeeland Business Netwerk. Met de zon op het gezicht en de wind in de haren konden de netwerkers zelf de schoonheid van de Oosterschelde beleven.

Foto 1De netwerkavond viel dit keer middenin de Oosterscheldeweek, waarin het Nationaal Park Oosterschelde in het zonnetje wordt gezet. Een goede aanleiding om de Oosterschelde onder de aandacht te brengen bij de netwerkleden. Veel Zeeuwen zien de Oosterschelde toch vooral als ‘die grote bak water’, zoals voorzitter Siebe Kramer van Nationaal Park de Oosterschelde het verwoordde. “En sinds dat water is uitgeroepen als Nationaal Park ‘mag er opeens niets meer’.”

Om dat misverstand uit de weg te ruimen, werken Kramer en zijn collega’s hard aan bewustwording onder de Zeeuwse inwoners en ondernemers. “Er is geen Nationaal Park in Nederland waar zoveel verschillende belangen spelen als hier,” vertelt Kramer. “De natuur, visserij, veiligheid en recreatie hebben allemaal een belang. Ons uitgangspunt is: waar het kan, moet het gebeuren. Er is een enkele plaats waar niets kan, maar de Oosterschelde hoeft absoluut geen belemmering te zijn.”

Een van de ondernemers rond de Oosterschelde is Jeroen Verburg, van camping Orisant in Colijnsplaat. “Toen de Oosterschelde werd uitgeroepen tot Nationaal Park sloeg ons de schrik om het hart. Nu mogen we niets meer, dachten we. Maar inmiddels weten we dat het Nationaal Park een prima partner is, die meekijkt wat er mogelijk is.” Ook bleek het water een samenbindende factor tussen ondernemers in de buurt. “Met zeven andere vakantieparken hebben we een samenwerkingsverband, met de Oosterschelde als uitgangspunt. Wij hebben hier iets liggen waar mensen op afkomen: zeilers, vissers, sportduikers. Als ondernemer moet je daar iets mee doen.”

Renata Varga, compliance officer bij Ricoh in Bergen op Zoom, gebruikt de Oosterschelde in haar streven om van Ricoh een ‘excellent company’ te maken. “Wij willen als bedrijf een verschil maken voor onze omgeving, bijvoorbeeld voor het onderwijs en de natuur. De Oosterschelde is hierin een van onze partners. Zo helpen wij scholen met een project over de Oosterschelde door het uitprinten van materialen. Ook zijn we bezig met een fotowedstrijd rondom de Oosterschelde.”

Wilco Jacobusse is als coördinator communicatie en educatie van het IVN betrokken bij de promotie van het Nationaal Park Oosterschelde. “We willen laten zien dat je hier als ondernemer je geld kunt verdienen, bijvoorbeeld in het toerisme en door de streekproducten uit deze regio. Ik ken een ondernemer die onze interactieve kaart van de Oosterschelde op zijn website heeft gezet, om te laten zien wat er hier allemaal gebeurt. Dat heeft een geweldige uitstraling voor zijn bedrijf!”

Hieronder een selectie van de foto’s waarvan de hele serie is te bekijken op het Flickr-kanaal van Zeeland Business.

Foto 1Foto 2Foto 3Foto 4Foto 5Foto 6Foto 7Foto 8Foto 9

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *