Terugblik ZB Netwerk: Grens onderscheidend ondernemen

foto10Inspiratie volop tijdens de Zeeland Business Netwerk avond. Tin Buis, directeur van de Sluiskiltunnel BV, vertelt over het tijdig en binnen budget opleveren van ‘zijn’ tunnel. Harold Buijsse, directeur van Climanova BV, bewijst dat het klopt: de aanhouder wint en de Vlaamse bedrijfsmentor Martin Lammerteyn overtuigt met zijn betoog dat Nederland en België verbonden zijn in verscheidenheid.

Dat het Zeeland Business Netwerk springlevend is, bewijst de bijeenkomst begin maart in Mauritshof in Ijzendijke. Bijna 150 ondernemers, managers en zzp-ers komen hier bijeen voor een smakelijk diner, inspirerende business breaks en interessante ontmoetingen tijdens het informele netwerken onder leiding van Arne Hulstein. De locatie is opnieuw bijzonder goed gekozen. Het ontbreekt de gasten aan niets en de Vlaamse stoverij krijgt een welverdiend applaus.

Aftellen kan beginnen
Die avond duurt het nog precies 78 dagen voor dat de Sluiskiltunnel opengaat. Tijdens zijn gesprek met gastheer Bert van Leerdam gaat directeur Tin Buis kort in op het infrastructurele project dat hij opnieuw succesvol oplevert. “We hebben bewust gekozen voor een geboorde tunnel omdat dit procedé tijdens de aanleg de minste hinder veroorzaakt. Verder hebben we ingezet op ‘prove technology’. Uiteindelijk heeft dit erin geresulteerd dat we volledig op schema liggen. Ik ben er verder trots op dat we 25 tot 30 miljoen euro overhouden. Dat is bijzonder bij een project van deze grootte.” De Sluiskiltunnel opent op 23 mei om 5.00 uur de deuren. Daarmee zijn de wachttijden voor de brug, en de daarmee gepaard gaande economische kosten van zeker 5 miljoen euro per jaar, voorgoed verleden tijd.

Emotionele grens
Nu Vlaanderen met Sluiskiltunnel nog dichterbij komt liggen, is volgens bedrijfsmentor Martin Lammerteyn raadzaam om over alle clichés heen te stappen: Belgen zijn niet dom, Nederlanders zijn niet gierig. “De fysieke en rationele grenzen kunnen inmiddels eenvoudig geslecht worden. Het is nu tijd om ook de emotionele grens over te steken.” Met zijn flitsende betoog prikkelt hij de aanwezigen om anders te denken. En nodigt hij hen uit te investeren in Vlaanderen, mits zij bereid zijn daarin ook tijd te investeren.

Volhouden
Harold Buijsse, directeur van Climanova in Eede bewijst dat investeren in tijd en vooral blijven geloven in je eigen ideeën, werkt. Zijn verhaal klinkt als een jongensdroom; van vocht- en klimaattoepassingen voor de aardappelmarkt tot samenwerking met Levi Strauss, Ford, Opel en Amels. “Wat wij in automotive industrie doen, is het weghalen van de statische lading zodat een betere laklaag ontstaat. Wat bij Ford lukte, leek in eerste instantie compleet te mislukken bij Opel. Uiteindelijk konden we ook daar ons verhaal staven met cijfers en realiseerden we een stofreductie van 67%. Voor mij het bewijs dat je moet volhouden, ook bij tegenslag. Met positieve mensen om je heen, lukt dat.”

Hieronder een selectie van de foto’s.

foto1foto2foto3foto4foto5foto6foto7foto8foto9foto10

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *