Thuisbezorgen in Nederland, Europa en nu ook VS: het succes van Jitse Groen

Twintig jaar geleden startte hij op zijn zolderkamer de bestelsite Thuisbezorgd.nl en nu is hij de baas van een van de grootste maaltijdbezorgers ter wereld. De honger van de oprichter/ceo Jitse Groen lijkt nog niet gestild. Na Europa heeft hij nu zijn pijlen gericht op de VS: Grubhub wordt overgenomen.

Een nieuw hoofdstuk in het spannende jongensboek van ondernemer Jitse Groen (42): de oprichter van Thuisbezorgd neemt de Amerikaanse bestelsite Grubhub over, een van de grootste van de Verenigde Staten. Het is de derde overname in korte tijd. Eerder lijfde hij de Duitse rivaal Delivery Hero in en nog geen half jaar geleden was de Britse concurrent Just Eat aan de beurt.

,,Potverdorie ja, hoe kan het dat het hem lukt, hé?! Hij zat al bovenop die rots en nu is die nog groter geworden”, reageert Kees de Jong, serieondernemer en initiatiefnemer van NLgroeit. Hij heeft Groen, die met enige regelmaat als spreker optreedt op de evenementen van NLgroeit, vaker gevraagd naar zijn groeiformule en strategie. Het fascineert hem.

‘Echt knap hoe Jitse Groen weer een stap verder gaat’
Zelf heeft De Jong verschillende (inter)nationale snelgroeiende bedrijven geleid en hij weet als geen ander hoe groot de druk is als je aan duizenden mensen leiding moet geven en op verschillende borden tegelijkertijd moeten schakelen. ,,Als je je dan zoals Groen staande weet te houden en je ook nog een stap verder gaat, dan is dat echt knap”, vindt hij.

Sprookje
Groen is een typisch self made man en zijn verhaal lijkt een sprookje, bijna te mooi om waar te zijn. Hij startte als 21-jarige student bedrijfsinformatietechnologie in 2000 met 100 gulden en een domeinnaam. De reden: hij was op bezoek bij zijn familie in de kop van Noord-Holland en wilde eten bestellen via internet, maar dat lukte niet. ,,Via internet was er niks, dus ik bedacht iets”, zei hij later in het blad van de Universiteit Twente. Om het geld was het hem niet te doen, voegde hij eraan toe.

De eerste jaren runde hij zijn bedrijf vanuit zijn zolderkamer in Enschede. Dat liep vrij moeizaam, tot in 2003 het internet sneller werd. Daarmee kwam ook zijn bedrijf in een hogere versnelling terecht, helemaal toen consumenten het internet en thuisbezorgen ontdekten. Sinds 2016 heeft zijn eerste bedrijf Takeaway een beursnotering. Hoewel zijn bedrijf een miljardenomzet draait, heeft het nog geen winst gemaakt. Desondanks heeft hij zijn imperium flink weten uit te bouwen: zo is er buiten een Nederlandse tak ook een Duitse, Poolse, Oostenrijkse, Vietnamese, een Engelse en nu dus een Amerikaanse tak.

Lees verder…

Bron: de Ondernemer – DPG
15 juni 2020

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *