Tolheffing rijdt vrachtvervoer in de wielen

tunnel-3862

Tekst: Caroline Houmes | Fotografie: Jan de Carpentier

Tol op de Belgische wegen, tol voor de Westerscheldetunnel, extra grenscontroles en concurrentie vanuit lage lonen landen. Zeeuwse transportbedrijven kampen met tal van uitdagingen. De ene ondernemer komt in het geweer, de ander laat het gelaten over zich heen komen.

Natuurlijk steekt het ondernemers in Zeeuws-Vlaanderen. Wie met zijn vrachtwagen het gebied wil verlaten, moet hoe dan ook betalen. Is het niet aan de tolpoortjes van de Westerschelde, dan is het wel langs de Vlaamse uitvalswegen. Daar namelijk rekent de Vlaamse minister van Mobiliteit vanaf 1 april voor zware vrachtwagens een kilometerheffing van € 0,074 tot € 0,20 per kilometer. “Daarbij moeten we voor iedere vrachtwagen een meetkastje (OBU) kopen van 135 euro”, aldus Manon van Opdorp, directeur van het gelijknamige transportbedrijf uit Sas van Gent. “En het vervelende is dat ieder gewest de hoogte van heffingen mag vaststellen en veranderen. Dat maakt de heffingen grillig en onvoorspelbaar, terwijl wij als bedrijf wel langdurige contracten moet afsluiten met de verladers.”

Doorrekenen


Het doorrekenen van deze heffingen is lastig, vindt Manon. Ook Robert Rijnberg, van AC Rijnberg Transport in Terneuzen ziet problemen. “We kunnen wellicht de beladen kilometers nog bij de klanten in rekening brengen, maar dan zitten we nog steeds met de onbeladen kilometers die we in België rijden. Het wordt lastig om die door te berekenen”, vinden beide transportondernemers. Harm Aarnoutse van het gelijknamige transportbedrijf in Oostburg staat daar anders in, maar dat heeft ook te maken met het feit dat hij vooral regionaal rijdt. “Ik reken het volledig door. Maar natuurlijk is het wrang. We zijn in Zeeuws-Vlaanderen wat dat betreft altijd het ondergeschoven kindje.”

Tunnel tolvrij


In Zeeland, maar met name Zeeuws-Vlaanderen klinkt de roep steeds luider om de Westerscheldetunnel tolvrij te maken. Mark Perquin is de initiatiefnemer van de petitie met deze strekking. Manon ondersteunt het initiatief van harte, evenals Robert. “De tunnel ligt er nu bijna 13 jaar”, aldus Robert. “Wij betalen per passage circa 20 euro. Dat is serieus veel geld. Het wordt tijd dat dit stopt.”

Vluchtelingen


Alsof deze financiële zorgen nog niet genoeg zijn, kampen transportbedrijven hoe langer hoe meer met de problematiek die de vluchtelingen met zich meebrengt. “We rijden af en toe naar Engeland. Ik vraag mijn chauffeurs de wagen hier te controleren en dan in één streep door te rijden”, vertelt Harm. Een chauffeur van Manon heeft inmiddels ervaren hoe veel impact het heeft als vluchtelingen jouw wagen kiezen om in te reizen. “Waren er maar meer controles”, vindt Manon. “Dan was dit wellicht niet gebeurd. De impact is enorm, niet in de laatste plaats voor de vluchtelingen zelf die met gevaar voor eigen leven deze keuzes maken. We verliezen liever wat tijd aan extra controles dan aan deze schrijnende situatie.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *