Van een offerte naar een opdracht: hoe doe je dat?

“Maak je offerte onweerstaanbaar,” vertelt Natasja Hoogenboom. Met haar bedrijf SalesTAALent helpt ze ondernemers met het binnenhalen van opdrachten door trainingen te verzorgen
in het schrijven van onweerstaanbare offertes. Natasja gebruikt hiervoor de GUN-factormethode:

1. Goede voorbereiding. Schrijf nooit een offerte zolang je de klant niet gesproken hebt! Vraag altijd naar de reden waarom de klant iets van jou wil.
2. Uniform en toch uniek. Maak van je offerte een brief. Heel persoonlijk, want je spreekt iemand aan. Je brief heeft een duidelijke opbouw: aanhef, inleiding, middenstuk en een afsluiting.
3. Niet te weerstaan! Je wilt toch dat er ‘ja’ wordt gezegd op je offerte? Zorg bijvoorbeeld voor een prikkelende openingszin en besteed aandacht aan de vormgeving. Vanaf de eerste minuut laat jij de vonk over slaan.

Belangrijke juridische onderdelen
Vergeet ook de juridische aspecten niet. Wanneer de klant akkoord gaat met jouw offerte, wordt deze beschouwd als onderdeel van een juridische overeenkomst. “Onderdelen die bijvoorbeeld belangrijk zijn, zijn de inhoud en omvang van de prestatie die je levert, de eventuele termijn waarbinnen je dat doet, de prijs voor jouw prestatie en de momenten waarop de klant betaalt. En realiseer je dat hiermee de verplichting op je neemt om aldus te werk te gaan,” legt mr. Jan-Willem van Koeveringe uit, advocaat bij Justion Advocaten uit Middelburg.

Algemene voorwaarden
“In je algemene voorwaarden neem je aanvullende onderwerpen op, maar dan verklaar je ze in je offerte wel van toepassing en stel je ze beschikbaar. Het beste is om ze met de offerte mee te sturen en niet pas te vermelden op een factuur achteraf. Dat is te laat, want algemene voorwaarden zijn contractvoorwaarden en om die geldend te laten zijn, moeten die bekend zijn vóórdat
de overeenkomst tot stand komt,” legt de advocaat uit.

Vervolgafspraak
Zo, de offerte ligt bij de klant. Ga je zitten wachten? “Maak van tevoren al een vervolgafspraak! Neem je agenda aan het einde van het gesprek erbij en spreek af wanneer je weer contact opneemt om de offerte te bespreken,” geeft Natasja als laatste tip mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *