Van logistiek naar assemblage

Offshore windmolens

Offshore windmolensTEKST: LIESBET MALLEKOOTE & FOTOGRAFIE: JAN BOS

Zeeland Seaports is steeds beter toegerust voor de productie en assemblage van windmolens op zee. De haven was al een belangrijke schakel in de logistiek bij de bouw van windparken, maar nu worden de onderdelen steeds vaker in Vlissingen in elkaar gezet en compleet naar de locatie vervoerd.

De bouw van offshore windmolenparken is sinds een aantal jaren een groeiende markt. Binnenkort komt er nog windpark bij, 22 kilometer uit de Zeeuwse kust. Tussen december dit jaar en maart 2016 dient DELTA NV, in een consortium verenigd met een aantal andere investeerders, een tender in voor de aanleg van de eerste fase van 700 megawatt. In 2017 volgt de tweede fase, ook 700 megawatt.

Samen met Zeeuwind, Verbrugge, de ZMF en Heerema heeft Zeeland Seaports met DELTA meegewerkt in de voorbereiding van de tender. Commercieel manager Peter Geertse: “En we ondersteunen hun plannen nog steeds, maar als havenbedrijf zijn we er niet meer direct bij betrokken. Er bieden nog tien tot twaalf consortia mee en wij mogen geen partijen bevoordelen. Bovendien gaat het om miljoeneninvesteringen. Dat is niet onze taak en daar hebben we ook de kennis niet voor.”

Geertse gaat straks wel graag in zee met het consortium dat het windpark mag bouwen: “Wij beschikken over de faciliteiten voor de logistiek, assemblage en onderhoudsservice.” De haven van Vlissingen heeft op dit vlak al de nodige ervaring opgedaan. “Voor de kust van Engeland worden de windparken Dudgeon en Rampion aangelegd. De funderingen van de windmolens in die parken worden hier in elkaar gelast en gecoat.”

IJsselmeer
Verschillende bedrijven die in de Zeeuwse havens zijn gevestigd, hebben ook meegewerkt aan windparken elders in Nederland. “Voor het Westermeer Windpark in het IJsselmeer zijn onderdelen in Vlissingen gecoat en opgeslagen. Bow Terminals was betrokken bij de opslag en het vervoeren van de windmolens voor het Gemini-project in de Waddenzee en Verbrugge speelde een belangrijke rol in de logistiek van Eneco Luchterduinen. Dat is best bijzonder, aangezien de haven van IJmuiden daar veel dichterbij ligt.”

Geertse verwacht dat Zeeland Seaports een goede kans heeft mee te profiteren van de aanleg van het Zeeuwse windpark. Zeeland heeft in elk geval een voordeel ten opzichte van andere havens. “En niet alleen omdat we het dichtstbij liggen. Het ministerie van Economische Zaken, dat de tender heeft uitgeschreven, heeft daarin opgenomen dat het gewaardeerd wordt als de regionale economie met de aanleg van het park wordt gestimuleerd. Dat is voor Zeeland een mooi steuntje in de rug.”

En niet alleen de haven zou ervan profiteren. “Het is bovendien een stimulans voor Zeeland Airport, waarvan wij aandeelhouder zijn. Een deel van het onderhoud aan de windmolens wordt per helikopter gedaan en verschillende heli-operators hebben al belangstelling getoond.”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *