Elie Beveiliging: van ongeluk tot terrorisme

foto4Rollende kranen, af- en aanrijdende vrachtwagens, gevaarlijke, kostbare of illegale lading: in de havens liggen allerlei veiligheidsrisico’s op de loer, die niet alleen door douane en politie kunnen worden opgevangen. Gelukkig kunnen particuliere beveiligers en veiligheidsadviseurs ondersteuning bieden.

Elie Beveiliging in Goes neemt voor een aantal havenbedrijven de objectbeveiliging voor zijn rekening. “Dat betekent 24-uursdiensten, portiersdiensten en de controle van in- en uitgaand verkeer.” Het beveiligen van bedrijven in de havens is anders dan een doorsnee bedrijventerrein, zegt Tom Elie. “In de havens heb je te maken met de ISPS: internationale richtlijnen die gelden voor al het grensoverschrijdend verkeer, ter bestrijding en voorkoming van terrorisme.” De ISPS-maatregelen kennen verschillende niveaus, die intensievere controles vereisen naarmate het veiligheidsrisico toeneemt.

Daarnaast lopen bedrijven in de havens het risico dat er ongewenste lading binnenkomt, zoals drugs of andere smokkelwaar. Ook daar zijn speciale richtlijnen voor. Zo kunnen bedrijven een AEO-status aanvragen. “Daarmee kunnen bedrijven toe met minder intensieve douanecontroles, wanneer ze zelf aan de nodige veiligheidseisen voldoen. In dat geval doet een beveiligingsbedrijf de controles en visitaties.”

“Beveiligingsbedrijven zijn de schakel tussen bedrijven en politie”, zegt Elie. “Internationale havens hebben grote veiligheidsrisico’s, maar je kunt niet overal een agent neerzetten. En eigen bedrijfsbeveiligers kunnen niet meer voldoen aan de huidige beveiligingseisen. Onze havenbeveiligers zijn daar speciaal voor opgeleid.”

Hoewel tegenwoordig steeds meer wordt gewerkt met camera’s en andere technische hulpmiddelen, blijft fysieke aanwezigheid belangrijk. “Zeker bij bedrijven die een hoog risico lopen op diefstal of smokkel. Als er iets illegaals wordt geconstateerd, wordt een bedrijf daarop afgerekend. Dan kun je beter voorkomen dat er mensen op je terrein komen die daar niet horen.”

Natuurlijk gaat veiligheid in de havens niet alleen over diefstal, drugs en terrorisme. Ook de havenmedewerkers zelf lopen risico’s. Paul de Schrijver van Zeeland Supply levert beschermende werkkleding, persoonlijke beschermingsmiddelen en andere materialen die het werk in de havens zo veilig mogelijk moeten maken. “Over het algemeen is het veiligheidsniveau in de havens hoog en wordt er streng gehandhaafd.”

De Schrijver adviseert bedrijven op het gebied van beschermingsmiddelen aan de hand van een risico-inventarisatie. “Met de vele logistieke bewegingen in de havens heeft goede zichtbaarheid van de medewerkers de hoogste prioriteit. Daarnaast bestaat het gevaar dat een medewerker in het water terechtkomt. Daarvoor hebben we redvesten en drijfjassen, die zich opblazen zodra ze in contact komen met het water. Natuurlijk is ook in die gevallen zichtbaarheid belangrijk, want iemand in een lichtgevende jas vind je sneller terug dan iemand in een donkere jas.”

Daarnaast levert Zeeland Supply een scala aan beschermingsmiddelen, variërend van helmen en verstevigde schoenen tot nooddouches, ademluchtwagens en waarschuwingsborden. De Schrijver benadrukt dat bedrijven niet zomaar een paar dozen beschermingsmiddelen moeten aanschaffen, maar zich goed laten informeren over de specifieke risico’s in hun bedrijf. “Daarnaast moet beschermende kleding goed passen. Slecht zittende kleding beschermt onvoldoende of levert zelfs risico’s op.”

Tekst: Liesbet Maillekoote

Fotografie: Jan Bos

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *