Van schok naar veerkracht en daadkracht

Familiebedrijven in tijden van Corona

Familiebedrijven staan bekend om hun lange termijnvisie en de zorg voor hun medewerkers. Maar wat als opeens de wereld stilstaat? Kun je er dan nog voor elkaar zijn en durf je nog vooruit te kijken?

“Tranen in mijn ogen”, zegt Peter Schaap. Hij opende in februari 2020, samen met zijn partner en dochter, De Beren in Goes. “We waren pas open en moesten onze deuren alweer sluiten. Ik voelde me machteloos. Ik zit al dik 25 jaar in het vak, maar omdat De Beren nog maar net geopend was, werd ik aangezien als starter en kon ik nergens aanspraak op maken. Ik had flink geïnvesteerd, ook met privéspaargeld. Ineens zat ik in een achterwaartse rollercoaster. Overigens niet alleen financieel, maar ook mentaal en uiteindelijk zelfs fysiek.”

Daar kwam bij dat Peter afscheid moest nemen van personeel. “We konden loon doorbetalen, maar geen extra uren bieden. Daardoor heeft de helft elders werk gezocht.” Inmiddels is het tij gekeerd en kan Peter weer vooruitkijken. “Het is nog wel onwerkelijk, want vanaf november roepen we al ‘nog even!’ en steeds valt het tegen. Het is alsof je als team de marathon loopt en de finish te horen krijgt ‘sorry, er komt nog 5 kilometer bij’. Maar nu we echt weer open mogen, heb ik opnieuw tranen in mijn ogen. Dit keer van geluk.”

Appelaere

Janine Tazelaar van Appelaere blikt ook terug op dat allereerste begin. “’Wat komt er nou op ons af?’, dachten we. De afzet aan de horeca stopte en groothandels vroegen ons voorraden te komen terughalen.” Na de eerste schrikreactie besloot de familie om zich niet te laten meesleuren in negativiteit. “We zijn meteen gaan kijken waar kansen lagen. Zo zijn we bijvoorbeeld extra aandacht gaan geven aan geschenkdozen, social media en ons CRM-systeem.”

Gelukkig ging de levering aan de supermarkten wel gewoon door en er kwam een supermarktketen bij: Coöp. Ook vierden we ons 25-jarig jubileum en introduceerden we in januari onze nieuwe Druivelaere. Ik ben trots op wat we als team hebben bereikt in deze crisistijd. Verder hebben we in algemene zin ook veel geleerd. Bijvoorbeeld dat we andere markten willen aanboren en hoe belangrijk flexibiliteit en positiviteit zijn. Dat is onze kracht.”

Janine, Henk en Carin Tazelaar

TMC Wonen

Jaap Witte van familiebedrijf TMC Wonen herkent dat. “Het eerste wat we deden, was vertrouwen uitstralen naar onze medewerkers. We maakten ons wel zorgen, maar dat bleek achteraf niet nodig. Omdat mensen niet op vakantie of uit eten konden, gingen ze thuis aan de slag. Daardoor scoorden we ruim boven verwachting. Het voelde onwerkelijk, omdat we zagen hoe hard de horeca getroffen werd. Daarom startten we een actie. We hebben daarmee uiteindelijk 130.000 euro aan horecabonnen uitgegeven. We hadden in december het eerste deel ervan nog maar net overhandigd (en besloten om door te gaan tot minimaal 125.000 euro) of we moesten zelf dicht. Toen ervaarden we wat de horeca al zo lang voelde: machteloosheid.”

Dat gevoel maakte gelukkig gauw weer plaats voor vertrouwen. “We mocht wel advies aan huis blijven doen. Daardoor konden we toch 50% van onze omzet halen. We moesten ons er wel 150% voor inzetten, maar dat maakt op zo’n moment niet uit. Inmiddels zijn we weer open en draaien we weer boven verwachting goed.”

 

Jaap Witte

De kracht van een familiebedrijf

Maakte het enig verschil dat ze deze crisis als familiebedrijf trotseerden? Janine: “Ik weet het niet. Misschien is het typisch voor familiebedrijven dat we oog hebben voor elkaars welzijn en respecteren dat iedereen een crisis op zijn manier beleeft.” En Peter: “De positieve kant is dat je elkaar als familie moed kunt inspreken, anderzijds sta je samen met je bedrijf op en heb je het er ’s nachts nog over.” Jaap tot slot: “Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar ons MT is misschien extra gemotiveerd omdat het ook hun bedrijf is. We voelden bovendien grote saamhorigheid om samen deze storm te doorstaan.”

Bron: Zeeland Business magazine 2-2021
Redactie: Kim de Booij
Fotografie: Freddy Dirickx

27/7/2021 | 09.00 uur

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *