Veilig van schip naar werkeiland

pts-machineryHet compenseren van deining is een grote uitdaging voor de offshore windenergie markt. Wie dit beheerst, is minder afhankelijk van de weersomstandigheden en boekt dus alleen op dat gebied al winst. De L-bow Gangway, die op 16 december officieel werd gepresenteerd, is het Zeeuwse innovatieve antwoord op deze uitdaging.

De realisatie van de deining gecompenseerde loopbrug L-bow Gangway is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen PTS Machinery uit Hulst en twee andere partijen. “De rolverdeling is duidelijk”, vertelt Henk van den Brande, directeur-eigenaar van PTS Machinery. “Wij zijn verantwoordelijk voor het mechanische deel, de engineering en de productie. Asisto uit Vlissingen levert de kennis van elektro- en besturingstechniek en DT Hydraulics uit Moordrecht nam alle hydrauliek voor zijn rekening.”

Eenvoudig (de-) mobiliseren en installeren
Het resultaat is een loopbrug die weliswaar vergelijkbaar is met de bekende Ampelmann, maar tal van extra voordelen heeft. “In feite is dit het meest eenvoudige systeem dat momenteel voorhanden is. Het schip waarop het geplaatst wordt, behoeft geen modificaties. Sterker, door het plug & play systeem is het binnen een dag geïnstalleerd en ook weer gedemobiliseerd”, vertelt Rob de Hond van Asisto. “Het systeem is bescheiden qua omvang. Dit betekent dat het vervoerd kan worden in een 40 foot container, dus op een trailer. Dat is een stuk eenvoudiger dan de pontons die de concurrentie nodig heeft.”

Actief en passief gebruik
Met de L-bow kunnen mensen en goederen zelfs bij windkracht vier nog veilig worden overgezet, bijvoorbeeld naar een windmolen of werkeiland. Het systeem is DNV-gecertificeerd. De bediening is met opzet eenvoudig. “Bij de installatie trainen en certificeren we de medewerkers zodat geen aparte operators nodig zijn. De bediening is bovendien bijzonder gebruiksvriendelijk.” Uniek is verder dat de loopbrug zowel actief als passief (floating) gebruikt kan worden. Dit laatste is uiteraard een slimme optie, met het oog op de operationele kosten. “Die operationele kosten zijn opvallend laag”, vertelt Dik Terlouw van DT Hydraulics. “Oòk omdat we aanzienlijk minder vermogen nodig hebben, dan gebruikelijk is.”

Internationaal
De wereldwijde verkoop en verhuur van het L-bow systeem wordt uitgevoerd door een concern uit Singapore, met vestingen in onder andere USA, Nederland, Australië , Zuid-Amerika en Maleisië. De verwachtingen zijn hoog gespannen, zeker qua afzet in het Noordzeegebied, waar een flink aantal windparken zal ontstaan. “De traditionele olie- en gaswinning maakt plaats voor off shore windenergie. Met oog op deze groeimarkt en de steeds strengere wetgeving bieden we met de L-bow een geweldige oplossing. Deze deining gecompenseerde loopbrug bewijst zijn kracht bij de bouw en het onderhoud van offshore windparken, waar ook ter wereld.

Tekst: Caroline Houmes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *